از اخلاق اجتماعی سازمانی تا پاسخگویی اجتماعی سازمانی؛
رویکردی جهت استقرار نظام پاسخگویی اجتماعی سازمانی در سازمانهای دولتی ایرانی
|
سید مهدی الوانی، مقصود امیری، کیومرث احمدی* |
|
|
چکیده: (3633 مشاهده) |
زمینه: این پژوهش به بررسی ابعاد اجتماعی عملکرد سازمانها پرداخته و با تأکید برگذار از مفهوم اخلاق اجتماعی در سازمان به مفهوم پاسخگویی اجتماعی سازمانی، از پاسخگویی اجتماعی سازمانی بعنوان مفر و راهی جهت خروج از بن بست تعاریف و سردرگمیهای معناشناختی عملکرد اجتماعی سازمانی نام میبرند. در همین راستا در پی بسط این مفهوم و تعریف ابعاد، مؤلفهها و نشانگرهای ذیربط آن در سازمانهای دولتی ایرانی بوده تا بتوان از این طریق زمینه استقرار یک نظام درجهت ایجاد و افزایش پاسخگویی اجتماعی سازمانی را فراهم آورد.
روش: پژوهش برحسب هدف از نوع توسعه ای- کاربردی و برحسب روش از نوع همبستگی است که براساس الگوسازی معادلات ساختاری از طریق تحلیل عاملی و با بهره مندی از نرم افزار LISREL و استفاده ازآزمون دوجملهای به بررسی روابط بین شاخصها با مؤلفهها، مؤلفهها با ابعاد و ابعاد با مفهوم پاسخگویی اجتماعی سازمانی میپردازد. نمونه آماری 21 نفر از نخبگان بوده که به شیوه دلفی، دادهها جمعآوری شده است.
یافتهها: نتایج در نهایت به تأیید 5 بعد،11 مؤلفه و 35 نشانگر(شاخص) برای مفهوم پاسخگویی اجتماعی سازمانی و تعریف یک سطح قابل قبول برای آن انجامید بهطوریکه با رعایت و در دستورکار قرار دادن این نشانگرها در این سطح قابل قبول، بستر جهت استقرار و ارتقای نظام پاسخگویی اجتماعی سازمانی در سازمانهای دولتی ایرانی فراهم میشود.
نتیجهگیری: با توجه به معناداری رابطه ابعاد پیشنهادی با مفهوم مورد نظر و مؤلفهها با ابعاد و در نهایت تعداد زیادی از نشانگرها با مؤلفهها، میتوان مدل جامع و متشکل از ابعاد و مؤلفه و شاخص را برای این مفهوم نوین در سازمانهای ایرانی بالاخص سازمانهای دولتی ارائه نمود. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق اجتماعی، پاسخگویی اجتماعی سازمانی مسؤولیتپذیری اجتماعی سازمانی، معادلات ساختاری |
|
متن کامل [PDF 269 kb]
(763 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/11 | پذیرش: 1396/7/11 | انتشار: 1396/7/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|