[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 17، شماره 4 - ( 11-1401 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 191-182 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش اخلاق مداری منابع انسانی در ارزش آفرینی آنها برای شرکت‌های دانش بنیان
علی احمدی1، محمدرضا ربیعی مندجین*2، زین العابدین امینی2، احسان ساده3
1- 1. گروه مدیریت دولتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
2- 2. گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3- گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
چکیده:   (379 مشاهده)
زمینه: تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی ارزش آفرینی منابع انسانی در شرکت‌های دانش با تأکید بر اخلاق کاری به انجام رسیده است.
روش: پژوهش حاضر کاربردی و دارای رویکرد پیمایشی-اکتشافی و مبتنی بر روش داده بنیاد بود. جامعه آماری این تحقیق خبرگان (اساتید دانشگاهی، مدیران اجرایی، و مشاروان) در حوزه مدیریت منابع انسانی و شرکت‌های دانش بنیان بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی 16 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه عمیق و غیرساختار یافته با خبرگان بود. در نهایت الگوی تحقیق با استفاده از کدگذاری‌های سه گانه باز، محوری و انتخابی ترسیم شد.
یافته ها: پس از تحلیل مصاحبه ها 93 مفهوم اولیه استخراج گردید که بعد از بررسی و کنار هم قرار دادن آنها و حذف مفاهیم تکراری، 48 مفهوم نهایی شناسایی شد که در 18 مقوله اصلی جایابی شدند.
نتیجه گیری : مقوله­هایی که در ساختار الگوی پارادایمی، جایابی شدند عبارت بودند از: تعهد درونی به خلق ارزش برای شرکت به عنوان مقوله اصلی، سطح تحصیلات ، مرتبط بودن رشته­تحصیلی، سابقه­کاری، جو نوآوری، کیفیت رابطه بین اعضا، اخلاق­ مداری‌، تعهد­سازمانی ، عدم تمرکز در تصمیم‌گیری‌ها و همسویی اهداف فردی با اهداف شرکت به عنوان  شرایط علّی،  اشاعه فرهنگ جمع‌گرایی و دغدغه مدیران در جهت بهبود منابع انسانی به عنوان مقوله‌‌های زمینه‌ای ، الگوبرداری از سیستم مدیریت منابع­ انسانی به عنوان مقوله ­محیطی ، سرمایه‌گذاری در حوزه توانمندسازی منابع انسانی، توسعه کارتیمی و نظام جبران خدمت به عنوان مقوله‌های راهبردی و در نهایت بهره‌وری منابع انسانی و سودآوری به عنوان مقوله‌ پیامدی در نظر گرفته شدند.
واژه‌های کلیدی: اخلاق کاری، ارزش آفرینی منابع انسانی، شرکت‌های دانش بنیان
متن کامل [PDF 428 kb]   (258 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/2 | پذیرش: 1399/9/1 | انتشار: 1401/11/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Ethical Role of Human Resources in Their Value Creation for Knowledge-Based Companies. Ethics in Science and Technology 2023; 17 (4) :182-191
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2857-fa.html

احمدی علی، ربیعی مندجین محمدرضا، امینی زین العابدین، ساده احسان. نقش اخلاق مداری منابع انسانی در ارزش آفرینی آنها برای شرکت‌های دانش بنیان. اخلاق در علوم و فناوری. 1401; 17 (4) :182-191

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2857-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( 11-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645