نقش اخلاق مداری منابع انسانی در ارزش آفرینی آنها برای شرکتهای دانش بنیان
|
علی احمدی، محمدرضا ربیعی مندجین1، زین العابدین امینی، احسان ساده |
|
|
چکیده: (408 مشاهده) |
زمینه: تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی ارزش آفرینی منابع انسانی در شرکتهای دانش با تأکید بر اخلاق کاری به انجام رسیده است.
روش: پژوهش حاضر کاربردی و دارای رویکرد پیمایشی-اکتشافی و مبتنی بر روش داده بنیاد بود. جامعه آماری این تحقیق خبرگان (اساتید دانشگاهی، مدیران اجرایی، و مشاروان) در حوزه مدیریت منابع انسانی و شرکتهای دانش بنیان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی 16 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی جمعآوری دادهها، مصاحبه عمیق و غیرساختار یافته با خبرگان بود. در نهایت الگوی تحقیق با استفاده از کدگذاریهای سه گانه باز، محوری و انتخابی ترسیم شد.
یافته ها: پس از تحلیل مصاحبه ها 93 مفهوم اولیه استخراج گردید که بعد از بررسی و کنار هم قرار دادن آنها و حذف مفاهیم تکراری، 48 مفهوم نهایی شناسایی شد که در 18 مقوله اصلی جایابی شدند.
نتیجه گیری : مقولههایی که در ساختار الگوی پارادایمی، جایابی شدند عبارت بودند از: تعهد درونی به خلق ارزش برای شرکت به عنوان مقوله اصلی، سطح تحصیلات ، مرتبط بودن رشتهتحصیلی، سابقهکاری، جو نوآوری، کیفیت رابطه بین اعضا، اخلاق مداری، تعهدسازمانی ، عدم تمرکز در تصمیمگیریها و همسویی اهداف فردی با اهداف شرکت به عنوان شرایط علّی، اشاعه فرهنگ جمعگرایی و دغدغه مدیران در جهت بهبود منابع انسانی به عنوان مقولههای زمینهای ، الگوبرداری از سیستم مدیریت منابع انسانی به عنوان مقوله محیطی ، سرمایهگذاری در حوزه توانمندسازی منابع انسانی، توسعه کارتیمی و نظام جبران خدمت به عنوان مقولههای راهبردی و در نهایت بهرهوری منابع انسانی و سودآوری به عنوان مقوله پیامدی در نظر گرفته شدند. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق کاری، ارزش آفرینی منابع انسانی، شرکتهای دانش بنیان |
|
متن کامل [PDF 428 kb]
(285 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/7/2 | پذیرش: 1399/9/1 | انتشار: 1401/11/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|