[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 51-43 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی تفکرانتقادی و فراشناخت بر موفقیت تحصیلی و سلامت روانی دانشجویان با نقش میانجی باورهای اخلاقی
شذی عباس محمد الجنابی1 ، بهناز مهاجران 2
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، bmohajeran295@gmail.com
چکیده:   (331 مشاهده)
زمینه: پیشرفت تحصیلی فراگیران تابع یکی ازعوامل مؤثر فراشناختی بنام تفکر انتقادی است. با توجه به این نقش مهم تفکر انتقادی هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی تفکرانتقادی و فراشناخت بر موفقیت تحصیلی و سلامت روانی دانشجویان با نقش میانجی باورهای اخلاقی بوده است.
روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی رشته هنر دانشگاه بغداد به تعداد 240 نفر بود، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 150 نفر از آنان با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­های پژوهش، از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده با استفاده از تحلیل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرم افزارهای آماری SPSS و  Lisrel صورت گرفت.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که تفکر انتقادی به صورت مستقیم بر موفقیت تحصیلی و سلامت روانی اثر دارد . همچنین تفکر انتقادی به شکل غیر مستقیم با نقش میانجی باورهای اخلاقی بر موفقیت تحصیلی و سلامت روان اثر مثبت و معنادار دارد.  همچنین مشخص شد که فراشناخت به صورت مستقیم بر موفقیت تحصیلی و سلامت روانی اثر دارد  و فراشناخت به شکل غیر مستقیم  با نقش میانجی باورهای اخلاقی بر موفقیت تحصیلی و سلامت روانی اثر مثبت و معنی دار دارد.
نتیجه گیری: تحقیق حاضر نشان داد که : فراشناخت ، ارتباطی عمیق با تفکر انتقادی دارد. این دو مولفه در کنار هم نقش مهمی در موفقیت تحصیلی و سلامت روان دارند و در میانه این ارتباط مفهوم اخلاق و باورهای اخلاقی می تواند نقش تاثیر گذاری داشته باشد
واژه‌های کلیدی: تفکرانتقادی، فراشناخت، موفقیت تحصیلی، سلامت روانی، باورهای اخلاقی
متن کامل [PDF 691 kb]   (293 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/1 | پذیرش: 1403/4/2 | انتشار: 1403/5/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammad Al-Janabi S A, Mohajeran B. The Effectiveness of Critical Thinking and Metacognition on Academic Success and Mental Health of Students with The Mediating Role of Moral Beliefs. Ethics in Science and Technology 2024; 19 :43-51
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3282-fa.html

محمد الجنابی شذی عباس، مهاجران بهناز. اثر بخشی تفکرانتقادی و فراشناخت بر موفقیت تحصیلی و سلامت روانی دانشجویان با نقش میانجی باورهای اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 () :43-51

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3282-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660