1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، bmohajeran295@gmail.com
چکیده: (331 مشاهده)
زمینه: پیشرفت تحصیلی فراگیران تابع یکی ازعوامل مؤثر فراشناختی بنام تفکر انتقادی است. با توجه به این نقش مهم تفکر انتقادی هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی تفکرانتقادی و فراشناخت بر موفقیت تحصیلی و سلامت روانی دانشجویان با نقش میانجی باورهای اخلاقی بوده است. روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی رشته هنر دانشگاه بغداد به تعداد 240 نفر بود، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 150 نفر از آنان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده با استفاده از تحلیل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرم افزارهای آماری SPSS و Lisrel صورت گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که تفکر انتقادی به صورت مستقیم بر موفقیت تحصیلی و سلامت روانی اثر دارد . همچنین تفکر انتقادی به شکل غیر مستقیم با نقش میانجی باورهای اخلاقی بر موفقیت تحصیلی و سلامت روان اثر مثبت و معنادار دارد. همچنین مشخص شد که فراشناخت به صورت مستقیم بر موفقیت تحصیلی و سلامت روانی اثر دارد و فراشناخت به شکل غیر مستقیم با نقش میانجی باورهای اخلاقی بر موفقیت تحصیلی و سلامت روانی اثر مثبت و معنی دار دارد. نتیجه گیری: تحقیق حاضر نشان داد که : فراشناخت ، ارتباطی عمیق با تفکر انتقادی دارد. این دو مولفه در کنار هم نقش مهمی در موفقیت تحصیلی و سلامت روان دارند و در میانه این ارتباط مفهوم اخلاق و باورهای اخلاقی می تواند نقش تاثیر گذاری داشته باشد
Mohammad Al-Janabi S A, Mohajeran B. The Effectiveness of Critical Thinking and Metacognition on Academic Success and Mental Health of Students with The Mediating Role of Moral Beliefs. Ethics in Science and Technology 2024; 19 :43-51 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3282-fa.html
محمد الجنابی شذی عباس، مهاجران بهناز. اثر بخشی تفکرانتقادی و فراشناخت بر موفقیت تحصیلی و سلامت روانی دانشجویان با نقش میانجی باورهای اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 () :43-51