1- 1. گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. 2- 2. گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران. ، nejadiranifarhad@gmail.com
چکیده: (753 مشاهده)
زمینه: پاسخگویی سازمانی برای باقی ماندن در میدان رقابت در دنیای امروز اهمیت دارد. هدف از انجام این پژوهش، تحلیل نقش میانجی اشتیاق شغلی در رابطه اخلاق حرفه ای و شایستگی حرفه ای اساتید با پاسخگویی سازمانی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان اذربایجان غربی بود. روش: پژوهش حاضر کاربردی و در زمره پژوهش های توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی بود که از میان آنها یک نمونه 150 نفره به شکل تصادفی ساده انتخاب شد که در نهایت تنها نتایج 129 نفر تحلیل شد. برای سنجش متغیر های تحقیق از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. برای تحلیل داده ها در بخش آمار استنباطی از رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری و حداقل مربعات جزئی و از نرم افزار Smart PLS نسخه ٣ استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد؛ اخلاق حرفهای بر اشتیاق شغلی، اخلاق حرفهای بر پاسخگویی سازمانی، شایستگی حرفهای بر اشتیاق شغلی، شایستگی حرفهای بر پاسخگویی سازمانی و اشتیاق شغلی بر پاسخگویی سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: پاسخگویی سازمانی که به نوعی به عنوان مسئول نگه داشتن مدیران و کارکنان اجرایی در یک سازمان است از اخلاق و شایستگی حرفه ای کارکنان و مدیران اثر می پذیرد و نتایج تحقیق حاضر نشان دارد که در این ارتباط اشتیاق شغلی می تواند نقشی میانجی گر ایفا کند.
Masafir L, Nejad Irani F, Beikzad J, Dadash Karimi Y. The Relationship between Professional Ethics and Professional Competence of Professors with Organizational Accountability: Analysis of the Mediating Role of Job Passion. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (1) :139-146 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3236-fa.html
مسافر لیلا، نژاد ایرانی فرهاد، بیک زاد جعفر، داداش کریمی یحیی. رابطه اخلاق حرفه ای و شایستگی حرفه ای اساتید با پاسخگویی سازمانی : تحلیل نقش میانجی اشتیاق شغلی. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (1) :139-146