بررسی رابط بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی شهر کرمان
|
سنجر سلاجقه، رستم پور رشیدی، عادل کولک |
|
|
چکیده: (3136 مشاهده) |
زمینه: عدالت سازمانی عبارت است از اینکه با چه شیوهای با کارکنان رفتار شود که احساس کنند که بهصورت عادلانه با آنها رفتار شده است که شامل ادراک منصفانه بودن پرداختها و برابر در رویههای سازمانی و عادلانه بودن رفتارهای بین شخصی و کافی بودن اطلاعات در سازمان میباشد و رفتار شهروندی سازمانی مجموعهای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری است که بخشی از وظایف رسمی نیستند و کارکنان را در وضعیتی قرار میدهد که بهصورت کاملاً داوطلبانه فراتر از انتظارات وظیفه و شرح شغل خود عمل نمایند. تحقیق حاظر رابطه عدالت سازمانی و بر رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی شهر کرمان را مورد بررسی قرار داده است.
روش کار: روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه جمعآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. در این تحقیق، عدالت سازمانی شامل چهار بعد عدالت (توزیعی، رویهای، مراودهای و اطلاعاتی) و نقش هر کدام در ارتقاء رفتار شهروندی سازمانی از دیدگاه کارکنان سازمانها مورد سنجش قرار گرفت. دادههای مورد استفاده از طریق پرسشنامه جمعآوری گردیده است و فرضیات تحقیق مورد آزمون قرار گرفت.
یافتهها: عدالت سازمانی شامل عواملی از قبیل عدالت توزیعی، عدالت رویهای، عدالت مراودهای و عدالت اطلاعاتی با رفتار شهروندی که شامل عواملی از قبیل نوع دوستی، وظیفهشناسی، فضیلت مدنی، جوانمردی و احترام و تکریم میباشد، رابطه مثبت و معنادار دارد.
نتیجهگیری: با افزایش درک عدالت سازمانی کارکنان، رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان سازمانها ارتقا و افزایش مییابد. |
|
واژههای کلیدی: عدالت توزیعی، عدالت رویهای، عدالت مراودهای، عدالت اطلاعاتی، رفتار شهروندی سازمانی |
|
متن کامل [PDF 308 kb]
(1169 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/29 | پذیرش: 1396/6/29 | انتشار: 1396/6/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|