[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 140-133 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه روش تدریس بحث گروهی با اخلاق اجتماعی: نقش میانجی سازگاری و اشتیاق تحصیلی (مورد مطالعه : دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهر ناصریه)
صفا مهدی1 ، حسن قلاوندی2
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، hasangalavandi@gmail.com
چکیده:   (109 مشاهده)
زمینه: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه روش تدریس بحث گروهی با اخلاق اجتماعی: نقش میانجی سازگاری و اشتیاق تحصیلی (مورد مطالعه : دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهر ناصریه )است.
روش: تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی بود و به صورت کمی اجرا شد. جامعه آماری دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهر ناصریه بود که با کمک روش نمونه‌گیری خوشه ای، 162 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند.  ابزار پرسشنامه استاندارد بود و جهت تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری با کمک SmartPls بهره گرفته شد.
یافته ها: روش تدریس بحث گروهی بر اشتیاق تحصیلی با ضریب 004/17 در سطح 000/0 اثر دارد. در کنار آن روش تدریس بحث گروهی بر سازگاری تحصیلی با ضریب 011/15 در سطح 00/0  و  اخلاق اجتماعی با ضریب 44/2 در سطح 00/0 اثر دارد. همچنین مشخص شد که اشتیاق تحصیلی و سازگاری تحصیلی بر  اخلاق اجتماعی به ترتیب با ضرایب 35/3  و 02/2 در سطح 00/0  اثر دارند.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد که دانش‌آموزان با مهارت‌های سازگاری بالا، معمولاً در بحث‌های گروهی مشارکت بیشتری دارند و این مشارکت بهبود چشمگیری در اخلاق اجتماعی آن‌ها ایجاد می‌کند. به‌علاوه، محیط یادگیری مثبت و حمایتی که از طریق روش بحث گروهی شکل می‌گیرد اشتیاق تحصیلی را ازایش می دهد که همین امر روابط اجتماعی مناسب و اخلاقی را در دانش آموز رشد می دهد.

 
واژه‌های کلیدی: بحث گروهی، اشتیاق تحصیلی، سازگاری تحصیلی، اخلاق اجتماعی.
متن کامل [PDF 1094 kb]   (82 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/18 | پذیرش: 1403/11/20 | انتشار: 1404/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdi S, Galavandi H. The Relationship between Group Discussion Teaching Method and Social Ethics: The Mediating Role of Adjustment and Academic Enthusiasm (Case Study: Male High School Students in Nasiriyah). Ethics in Science and Technology 2025; 20 :133-140
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3390-fa.html

مهدی صفا، قلاوندی حسن. رابطه روش تدریس بحث گروهی با اخلاق اجتماعی: نقش میانجی سازگاری و اشتیاق تحصیلی (مورد مطالعه : دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهر ناصریه). اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 () :133-140

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3390-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714