1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، hasangalavandi@gmail.com
چکیده: (109 مشاهده)
زمینه: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه روش تدریس بحث گروهی با اخلاق اجتماعی: نقش میانجی سازگاری و اشتیاق تحصیلی (مورد مطالعه : دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهر ناصریه )است. روش: تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی بود و به صورت کمی اجرا شد.جامعه آماری دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهر ناصریه بود که با کمک روش نمونهگیری خوشه ای، 162 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه استاندارد بود و جهت تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری با کمک SmartPls بهره گرفته شد. یافته ها: روش تدریس بحث گروهی بر اشتیاق تحصیلی با ضریب 004/17 در سطح 000/0 اثر دارد. در کنار آن روش تدریس بحث گروهی بر سازگاری تحصیلی با ضریب 011/15 در سطح 00/0 و اخلاق اجتماعی با ضریب 44/2 در سطح 00/0 اثر دارد. همچنین مشخص شد که اشتیاق تحصیلی و سازگاری تحصیلی بر اخلاق اجتماعی به ترتیب با ضرایب 35/3 و 02/2 در سطح 00/0 اثر دارند. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد که دانشآموزان با مهارتهای سازگاری بالا، معمولاً در بحثهای گروهی مشارکت بیشتری دارند و این مشارکت بهبود چشمگیری در اخلاق اجتماعی آنها ایجاد میکند. بهعلاوه، محیط یادگیری مثبت و حمایتی که از طریق روش بحث گروهی شکل میگیرد اشتیاق تحصیلی را ازایش می دهد که همین امر روابط اجتماعی مناسب و اخلاقی را در دانش آموز رشد می دهد.
Mahdi S, Galavandi H. The Relationship between Group Discussion Teaching Method and Social Ethics: The Mediating Role of Adjustment and Academic Enthusiasm (Case Study: Male High School Students in Nasiriyah). Ethics in Science and Technology 2025; 20 :133-140 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3390-fa.html
مهدی صفا، قلاوندی حسن. رابطه روش تدریس بحث گروهی با اخلاق اجتماعی: نقش میانجی سازگاری و اشتیاق تحصیلی (مورد مطالعه : دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهر ناصریه). اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 () :133-140