[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 154-148 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل رابطۀ یادگیری مشارکتی بر ارتقای تفکر انتقادی مبتنی بر اخلاق: نقش واسطه ای سلامت روان
فرید عبیس جبرخیکانی1 ، حسن قلاوندی2
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، hgalavandi@gmail.com
چکیده:   (111 مشاهده)
زمینه: تفکر انتقادی با بیان اصول صحیح استدلال باعث نظم و روشنی ذهن می‏شود و قدرت نقادی را افزایش می‏دهد. اما علاوه بر آن هم در ایجاد صداقت و حسنِ روابط مؤثر است و هم از آنها تاثیر می پذیرد.  از این رو، پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطۀ یادگیری مشارکتی بر ارتقای تفکر انتقادی مبتنی بر اخلاق با توجه به نقش واسطه ای سلامت روان در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان بابل انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر ازنظر روش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان بابل به تعداد 1200 نفر تشکیل داد که از میان آنها تعداد 291  نفر نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه ای بعنوان نمونه انتخاب شدند، جهت جمع‌آوری داده‌های تحقیق از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. برای بررسی فرضیه ها از آزمون همبستگی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار spss   و smart-pls استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد یادگیری مشارکتی  بر سلامت روان (224/0-= r) اثر معنی دار  داشت  و نیز یادگیری مشارکتی بر ارتقای تفکر انتقادی مبتنی بر اخلاق (268/0= r) اثر  معنی دار  داشت . همچنین سلامت روان بر ارتقای تفکر انتقادی مبتنی بر اخلاق (373/0-= r) اثر معنی دار  داشت  و بین یادگیری مشارکتی با ارتقای تفکر انتقادی مبتنی بر اخلاق با نقش واسطه ای سلامت روان (116/0= r) رابطه معنی دار وجود داشت. 
نتیجه‌گیری: ارتقای تعامل دانش آموزان در گروه ها باعث افزایش تفکر انتقادی مبتنی بر اخلاق دانش آموزان و افزایش عزت نفس و مسئولیت پذیری آنها می شود و نتایج غیرقابل انکاری در سلامت آنها خواهد داشت.
واژه‌های کلیدی: یادگیری مشارکتی، تفکر انتقادی مبتنی بر اخلاق، سلامت روان
متن کامل [PDF 976 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/23 | پذیرش: 1280/11/27 | انتشار: 1404/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebis Jabrakhikani F, Galavandi H. Analysis of the Relationship between Collaborative Learning and the Promotion of Critical Thinking Based on Ethics: The Mediating Role of Mental Health. Ethics in Science and Technology 2025; 20 :148-154
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3388-fa.html

عبیس جبرخیکانی فرید، قلاوندی حسن. تحلیل رابطۀ یادگیری مشارکتی بر ارتقای تفکر انتقادی مبتنی بر اخلاق: نقش واسطه ای سلامت روان. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 () :148-154

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3388-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4714