1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، hgalavandi@gmail.com
چکیده: (111 مشاهده)
زمینه: تفکر انتقادی با بیان اصول صحیح استدلال باعث نظم و روشنی ذهن میشود و قدرت نقادی را افزایش میدهد. اما علاوه بر آن هم در ایجاد صداقت و حسنِ روابط مؤثر است و هم از آنها تاثیر می پذیرد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطۀ یادگیری مشارکتی بر ارتقای تفکر انتقادی مبتنی بر اخلاق با توجه به نقش واسطه ای سلامت روان در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان بابل انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر ازنظر روش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان بابل به تعداد 1200 نفر تشکیل داد که از میان آنها تعداد 291 نفر نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای بعنوان نمونه انتخاب شدند، جهت جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. برای بررسی فرضیه ها از آزمون همبستگی و معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار spss وsmart-pls استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد یادگیری مشارکتی بر سلامت روان (224/0-= r) اثر معنی دار داشت و نیز یادگیری مشارکتی بر ارتقای تفکر انتقادی مبتنی بر اخلاق (268/0= r) اثر معنی دار داشت . همچنین سلامت روان بر ارتقای تفکر انتقادی مبتنی بر اخلاق (373/0-= r) اثر معنی دار داشت و بین یادگیری مشارکتی با ارتقای تفکر انتقادی مبتنی بر اخلاق با نقش واسطه ای سلامت روان (116/0= r) رابطه معنی دار وجود داشت. نتیجهگیری: ارتقای تعامل دانش آموزان در گروه ها باعث افزایش تفکر انتقادی مبتنی بر اخلاق دانش آموزان و افزایش عزت نفس و مسئولیت پذیری آنها می شود و نتایج غیرقابل انکاری در سلامت آنها خواهد داشت.
Ebis Jabrakhikani F, Galavandi H. Analysis of the Relationship between Collaborative Learning and the Promotion of Critical Thinking Based on Ethics: The Mediating Role of Mental Health. Ethics in Science and Technology 2025; 20 :148-154 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3388-fa.html
عبیس جبرخیکانی فرید، قلاوندی حسن. تحلیل رابطۀ یادگیری مشارکتی بر ارتقای تفکر انتقادی مبتنی بر اخلاق: نقش واسطه ای سلامت روان. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 () :148-154