[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 178-172 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه اخلاق کاری معلمان با درگیری تحصیلی دانش آموزان : نقش واسطه ای امید تحصیلی
هدیل وهاب رزاق الزیادی1 ، حسن قلاوندی2
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه،ایران ، hodael.w@uokerbala.edu.iq
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (100 مشاهده)
ززمینه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اخلاق کاری معلمان با درگیری تحصیلی دانش آموزان  با توجه به نقش واسطه ای امید تحصیلی (مطالعه موردی دانش آموزان شیمی مقطع راهنمایی شهر کربلا) انجام شد.
روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی معلمان شیمی مدارس راهنمایی شهر کربلا در کشور عراق بود. با توجه به اینکه تعداد کل معلمان شیمی 385 نفر برآورد شده است، تعداد 102 معلم با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 برای آمار توصیفی و با کمک نرم‌افزار Smart-PLS نسخه 4 برای تحلیل معادلات ساختاری انجام شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که اخلاق کاری معلمان بر امید تحصیلی دانش آموزان اثر دارد (16/2t=)؛ اخلاق کاری معلمان بر درگیری تحصیلی دانش آموزان اثر دارد (008/2t=) ، امید تحصیلی بر درگیری تحصیلی دانش آموزان اثر دارد (85/2t=).
نتیجه گیری: اخلاق کاری معلمان با تاثیر بر انید تحصیلی می تواند میزان درگیری تحصیلی دانش آموزان را افزایش دهد چرا که امید تحصیلی تأثیر زیادی بر درگیری تحصیلی دانش‌آموزان داشته و این تأثیرات از طریق افزایش انگیزه، کاهش اضطراب، بهبود عملکرد تحصیلی، و تقویت مشارکت در فرآیند یادگیری صورت می‌گیرند.
واژه‌های کلیدی: اخلاق کاری معلمان، درگیری تحصیلی، امید تحصیلی
متن کامل [PDF 949 kb]   (89 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/20 | پذیرش: 1403/9/27 | انتشار: 1404/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Wahab Razaq Al-Ziyadi H, Galavandi H. The Relationship between Teachers' Work Ethics and Students' Academic Engagement: The Mediating Role of Academic Hope. Ethics in Science and Technology 2025; 20 :172-178
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3357-fa.html

وهاب رزاق الزیادی هدیل، قلاوندی حسن. رابطه اخلاق کاری معلمان با درگیری تحصیلی دانش آموزان : نقش واسطه ای امید تحصیلی. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 () :172-178

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3357-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714