1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه،ایران ، hodael.w@uokerbala.edu.iq 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (100 مشاهده)
ززمینه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهاخلاق کاری معلمان با درگیری تحصیلی دانش آموزان با توجه به نقش واسطه ای امید تحصیلی(مطالعه موردی دانش آموزان شیمی مقطع راهنمایی شهر کربلا) انجام شد. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی معلمان شیمی مدارس راهنمایی شهر کربلا در کشور عراق بود. با توجه به اینکه تعداد کل معلمان شیمی 385 نفر برآورد شده است، تعداد 102 معلم با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 برای آمار توصیفی و با کمک نرمافزار Smart-PLS نسخه 4 برای تحلیل معادلات ساختاری انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که اخلاق کاری معلمان بر امید تحصیلی دانش آموزان اثر دارد (16/2t=)؛اخلاق کاری معلمان بر درگیری تحصیلی دانش آموزان اثر دارد (008/2t=) ،امید تحصیلی بر درگیری تحصیلی دانش آموزاناثر دارد (85/2t=). نتیجه گیری: اخلاق کاری معلمان با تاثیر بر انید تحصیلی می تواند میزان درگیری تحصیلی دانش آموزان را افزایش دهد چرا که امید تحصیلی تأثیر زیادی بر درگیری تحصیلی دانشآموزان داشته و این تأثیرات از طریق افزایش انگیزه، کاهش اضطراب، بهبود عملکرد تحصیلی، و تقویت مشارکت در فرآیند یادگیری صورت میگیرند.
Wahab Razaq Al-Ziyadi H, Galavandi H. The Relationship between Teachers' Work Ethics and Students' Academic Engagement: The Mediating Role of Academic Hope. Ethics in Science and Technology 2025; 20 :172-178 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3357-fa.html
وهاب رزاق الزیادی هدیل، قلاوندی حسن. رابطه اخلاق کاری معلمان با درگیری تحصیلی دانش آموزان : نقش واسطه ای امید تحصیلی. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 () :172-178