1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه،ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، galavandihasan@gmail.com
چکیده: (102 مشاهده)
زمینه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مسئولیت اخلاقی، هوشیاری ذهنی و انعطاف تحصیلی با مشارکت تحصیلی: نقش میانجی کیفیت زندگی تحصیلی انجام گرفت.
روش: روش تحقیق، توصیفیهمبستگیبود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان در برنامه درسی فیزیک پایه پنجم علمی مدارس استان واسط ناحیه العزیزیه به تعداد 1600 نفر تشکیل داد. تعداد 310 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری با کمک نرم افزار SPSS و AMOS23استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای پیش بین ( مسئولیت اخلاقی، هوشیاری ذهنی و انعطاف تحصیلی) بر متغیر میانجی (کیفیت زندگی تحصیلی) اثر دارند. همچنین متغیرهای پیش بین بر متغیر ملاک (مشارکت تحصیلی) اثر دارند. افزون بر آن نتایج تحقیق نشان داد متغیر میانجی در ارتباط میان متغیرهای پیش بین و متغیر ملاک نقش معنادار و مثبت ایفا می کند. نتیجه گیری: دانش آموزانی که ارزش مسئولیت اخلاقی را آموزش میبینند، احتمالاً همدلی، احترام به دیگران و تعهد به مشارکت در جامعه را توسعه میدهند. این نه تنها روابط بین فردی آنها را در کلاس بهبود می بخشد، بلکه آنها را برای چالش های آینده به عنوان شهروندان مسئول آماده می کند. با تأکید بر مسئولیت اخلاقی مربیان می توانند کیفیت زندگی آکادمیک دانش آموزان خود را به طور قابل توجهی افزایش دهند و نه تنها به تعالی تحصیلی بلکه همچنین رشد شخصیتی را که به نفع جامعه به عنوان یک کل است، تقویت کنند.
Fares Arhaif Q, Galavandi H. The Relationship between Moral Responsibility, Mental Alertness and Academic Flexibility and Academic Participation: The Mediating Role of Academic Life Quality. Ethics in Science and Technology 2025; 20 :155-163 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3356-fa.html
فارس ارحیف قاسم، قلاوندی حسن. رابطه مسئولیت اخلاقی، هوشیاری ذهنی و انعطاف تحصیلی با مشارکت تحصیلی: نقش میانجی کیفیت زندگی تحصیلی. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 () :155-163