[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 163-155 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه مسئولیت اخلاقی، هوشیاری ذهنی و انعطاف تحصیلی با مشارکت تحصیلی: نقش میانجی کیفیت زندگی تحصیلی
قاسم فارس ارحیف1 ، حسن قلاوندی2
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه،ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، galavandihasan@gmail.com
چکیده:   (102 مشاهده)
زمینه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مسئولیت اخلاقی، هوشیاری ذهنی و انعطاف تحصیلی با  مشارکت تحصیلی: نقش میانجی کیفیت زندگی تحصیلی انجام گرفت.
روش: روش تحقیق، توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را  کلیه دانش آموزان در برنامه درسی فیزیک پایه پنجم علمی مدارس استان واسط ناحیه العزیزیه به تعداد 1600 نفر تشکیل داد. تعداد 310 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری با کمک نرم افزار  SPSS و AMOS23 استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای پیش بین ( مسئولیت اخلاقی، هوشیاری ذهنی و انعطاف تحصیلی)  بر  متغیر میانجی (کیفیت زندگی تحصیلی) اثر دارند. همچنین متغیرهای پیش بین بر  متغیر ملاک (مشارکت تحصیلی) اثر دارند. افزون بر آن نتایج تحقیق نشان داد
متغیر میانجی در ارتباط میان متغیرهای پیش بین  و  متغیر ملاک نقش معنادار و مثبت ایفا می کند.
نتیجه گیری: دانش آموزانی که ارزش مسئولیت اخلاقی را آموزش می‌بینند، احتمالاً همدلی، احترام به دیگران و تعهد به مشارکت در جامعه را توسعه می‌دهند. این نه تنها روابط بین فردی آنها را در کلاس بهبود می بخشد، بلکه آنها را برای چالش های آینده به عنوان شهروندان مسئول آماده می کند. با تأکید بر مسئولیت اخلاقی مربیان می توانند کیفیت زندگی آکادمیک دانش آموزان خود را به طور قابل توجهی افزایش دهند و نه تنها به تعالی تحصیلی بلکه همچنین رشد شخصیتی را که به نفع جامعه به عنوان یک کل است، تقویت کنند.
واژه‌های کلیدی: مسئولیت اخلاقی، هوشیاری ذهنی، انعطاف تحصیلی، مشارکت تحصیلی، کیفیت زندگی تحصیلی
متن کامل [PDF 992 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/13 | پذیرش: 1403/9/17 | انتشار: 1404/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fares Arhaif Q, Galavandi H. The Relationship between Moral Responsibility, Mental Alertness and Academic Flexibility and Academic Participation: The Mediating Role of Academic Life Quality. Ethics in Science and Technology 2025; 20 :155-163
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3356-fa.html

فارس ارحیف قاسم، قلاوندی حسن. رابطه مسئولیت اخلاقی، هوشیاری ذهنی و انعطاف تحصیلی با مشارکت تحصیلی: نقش میانجی کیفیت زندگی تحصیلی. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 () :155-163

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3356-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4714