دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، mohammedturkey.n11@gmail.com
چکیده: (112 مشاهده)
زمینه: در فرآیند تربیت با توجه به نقش و مسئولیت انسانی، والد بطور دائم با رفتار اخلاقی مواجه است و مدام باید بر اساس اصول اخلاقی تصمیم بگیرد بنابراین داشتن شایستگی اخلاقی و شناخت فرایندهای رفتار اخلاقی بسیار اهمیت دارد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه صلاحیت اخلاقی والدین با ویژگی های شخصیتی ، خود ناتوانسازی تحصیلی و تحصیل گریزی دانش آموزان با نقش واسطه ای خوش بینی تحصیلی و اهداف پیشرفت انجام شد. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان شهر بابل/ بخش هاشمیه به تعداد 4178 نفر بود که 354 نفر بعنوان نمونه به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. جهت تحلیل داده های به دست آمده از روش معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها : نتایج نشان داد صلاحیت اخلاقی والدین با روان رنجوری، برونگرایی، گشودگی، موافق بودن و با وجدان بودن همچنین با خود ناتوانسازی تحصیلی و تحصیل گریزی دانش آموزان ارتباط دارد و در این ارتباط نقش واسطه ای خوش بینی تحصیلی و اهداف پیشرفت تایید شد. نتیجه گیری: صلاحیت اخلاقی والدین مولفه ای ضروری و اساسی برای فرزندپروری است که می تواند در تمام ابعاد زندگی از جمله ویژگی های شخصتی، روابط اجتماعی و موفقیت تحصیلی کودک اثر گذار باشد.
Najm Aboud M T. The Relationship Between Parents' Moral Competence and Personality Traits, Academic Self-Handicapping and Students' Academic Avoidance: The Mediating Role of Academic Optimism and Achievement Goals. Ethics in Science and Technology 2025; 20 :203-210 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3351-fa.html
نجم عبود محمد ترکی. رابطه صلاحیت اخلاقی والدین با ویژگی های شخصیتی ، خود ناتوانسازی تحصیلی و تحصیل گریزی دانش آموزان: نقش واسطه ای خوش بینی تحصیلی و اهداف پیشرفت. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 () :203-210