[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 210-203 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه صلاحیت اخلاقی والدین با ویژگی های شخصیتی ، خود ناتوانسازی تحصیلی و تحصیل گریزی دانش آموزان: نقش واسطه ای خوش بینی تحصیلی و اهداف پیشرفت
محمد ترکی نجم عبود
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، mohammedturkey.n11@gmail.com
چکیده:   (112 مشاهده)
زمینه: در فرآیند تربیت با توجه به نقش و مسئولیت انسانی، والد بطور دائم با رفتار اخلاقی مواجه است و مدام باید بر اساس اصول اخلاقی تصمیم بگیرد بنابراین داشتن شایستگی اخلاقی و شناخت فرایندهای رفتار اخلاقی بسیار اهمیت دارد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه صلاحیت اخلاقی والدین با ویژگی های شخصیتی ، خود ناتوانسازی تحصیلی و تحصیل گریزی دانش آموزان با نقش واسطه ای خوش بینی تحصیلی و اهداف پیشرفت انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان شهر بابل/ بخش هاشمیه به تعداد 4178 نفر بود که 354 نفر  بعنوان نمونه  به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب  شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. جهت تحلیل داده های به دست آمده از روش معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها :  نتایج نشان داد صلاحیت اخلاقی والدین با روان رنجوری، برونگرایی، گشودگی، موافق بودن و با وجدان بودن همچنین با  خود ناتوانسازی تحصیلی و تحصیل گریزی دانش آموزان ارتباط دارد و در این ارتباط نقش واسطه ای خوش بینی تحصیلی و اهداف پیشرفت  تایید شد.
نتیجه گیری: صلاحیت اخلاقی والدین مولفه ای ضروری و  اساسی برای فرزندپروری است که می تواند در تمام ابعاد زندگی از جمله ویژگی های شخصتی، روابط اجتماعی و  موفقیت تحصیلی کودک اثر گذار باشد.
واژه‌های کلیدی: صلاحیت اخلاقی، ویژگی های شخصیتی، خود ناتوان سازی تحصیلی، تحصیل گریزی، خوش بینی
متن کامل [PDF 1045 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/2 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1404/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najm Aboud M T. The Relationship Between Parents' Moral Competence and Personality Traits, Academic Self-Handicapping and Students' Academic Avoidance: The Mediating Role of Academic Optimism and Achievement Goals. Ethics in Science and Technology 2025; 20 :203-210
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3351-fa.html

نجم عبود محمد ترکی. رابطه صلاحیت اخلاقی والدین با ویژگی های شخصیتی ، خود ناتوانسازی تحصیلی و تحصیل گریزی دانش آموزان: نقش واسطه ای خوش بینی تحصیلی و اهداف پیشرفت. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 () :203-210

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3351-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4714