[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 202-194 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل رابطۀ سرمایۀ اجتماعی خانواده با سازگاری اجتماعی، رفتار اخلاقی و موفقیت تحصیلی: نقش میانجی امنیت روانی
فؤاد حسن حسین الکاطع1 ، بهناز مهاجران2
1- دانشجوی دکترای علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، mohajeranbehnaz3@gmail.com
چکیده:   (109 مشاهده)
زمینه: پژوهش حاضر با هدف تحلیل ارتباط سرمایه اجتماعی خانواده با سازگاری اجتماعی، رفتار اخلاقی و موفقیت تحصیلی انجام شد که به بررسی نقش میانجی امنیت روانی در دانش آموزان مرحله اول مدارس مقدماتی هنرهای کاربردی، اداره آموزش خانواده در استان بغداد، پرداخته است.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری دانش آموزان مدارس مقدماتی هنرهای کاربردی، سازمان آموزش و پرورش استان بغداد به تعداد 1200 نفر بود. با توجه به حجم جامعه آماری، نمونه ای به حجم 291 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه ای، انتخاب شد.  جهت جمع آوری داده های میدانی از ابزار پرسشنامه  استاندارد استفاده گردید. در بخش آمار استنباطی جهت بررسی از روش تحلیل معادلات ساختاری  با کمک SmartPls بهره گرفته شد.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که سرمایۀ اجتماعی خانواده به‌عنوان یک منبع کلیدی، به طور مستقیم و غیرمستقیم با موفقیت تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان رابطه دارد و رفتارهای اخلاقی که از سرمایه اجتماعی خانواده اثر می پذیرند، بر موفقیت تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان اثرگذاری معنادار مثبتی را دارد.
نتیجه گیری: خانواده، به عنوان اصلی‌ترین بنیان جامعه محلی است که افراد پس از تولد اولین نقش‌های اجتماعی را در آن تجربه کرده و می‌پذیرند بنابراین خانوادۀ یک فرد اصلی‌ترین نقش را در سازگاری اجتماعی و رفتار و عاطفه فرد  در تمام طول زندگیش دارد. بی شک خانواده برای دستیابی به این هدف مهم می بایست  امنیت روانی را در کودک ایجاد کند تا وی بتواند با درک ارزش های اخلاقی و اجتماعی و در نتیجه داشتن رفتار اخلاقی در زندگی  اجتماعی و تحصیلی موفقیت های لازم را کسب نماید.
واژه‌های کلیدی: سرمایه اجتماعی خانواده، امنیت روانی، سازگاری اجتماعی، رفتارهای اخلاقی، موفقیت تحصیلی
متن کامل [PDF 1204 kb]   (77 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/27 | پذیرش: 1403/8/30 | انتشار: 1404/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassan Hossein Al-Katee F, Mohajeran B. Analyzing the Relationship between Family Social Capital and Social Adjustment, Moral Behavior and Academic Success: The Mediating Role of Psychological Security. Ethics in Science and Technology 2025; 20 :194-202
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3341-fa.html

حسن حسین الکاطع فؤاد، مهاجران بهناز. تحلیل رابطۀ سرمایۀ اجتماعی خانواده با سازگاری اجتماعی، رفتار اخلاقی و موفقیت تحصیلی: نقش میانجی امنیت روانی. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 () :194-202

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3341-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4714