1- دانشجوی دکترای علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، mohajeranbehnaz3@gmail.com
چکیده: (109 مشاهده)
زمینه: پژوهش حاضر با هدف تحلیل ارتباط سرمایه اجتماعی خانواده با سازگاری اجتماعی، رفتار اخلاقی و موفقیت تحصیلی انجام شد که به بررسی نقش میانجی امنیت روانی در دانش آموزان مرحله اول مدارس مقدماتی هنرهای کاربردی، اداره آموزش خانواده در استان بغداد، پرداخته است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری دانش آموزان مدارس مقدماتی هنرهای کاربردی، سازمان آموزش و پرورش استان بغداد به تعداد 1200 نفر بود. با توجه به حجم جامعه آماری، نمونه ای به حجم 291 نفر با روش نمونهگیری خوشه ای، انتخاب شد. جهت جمع آوری داده های میدانی از ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده گردید. در بخش آمار استنباطی جهت بررسی از روش تحلیل معادلات ساختاری با کمک SmartPls بهره گرفته شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که سرمایۀ اجتماعی خانواده بهعنوان یک منبع کلیدی، به طور مستقیم و غیرمستقیم با موفقیت تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان رابطه دارد و رفتارهای اخلاقی که از سرمایه اجتماعی خانواده اثر می پذیرند، بر موفقیت تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان اثرگذاری معنادار مثبتی را دارد. نتیجه گیری: خانواده، به عنوان اصلیترین بنیان جامعه محلی است که افراد پس از تولد اولین نقشهای اجتماعی را در آن تجربه کرده و میپذیرند بنابراین خانوادۀیک فرد اصلیترین نقش را در سازگاری اجتماعی و رفتارو عاطفه فرد در تمام طول زندگیش دارد. بی شک خانواده برای دستیابی به این هدف مهم می بایست امنیت روانی را در کودک ایجاد کند تا وی بتواند با درک ارزش های اخلاقی و اجتماعی و در نتیجه داشتن رفتار اخلاقی در زندگی اجتماعی و تحصیلی موفقیت های لازم را کسب نماید.
Hassan Hossein Al-Katee F, Mohajeran B. Analyzing the Relationship between Family Social Capital and Social Adjustment, Moral Behavior and Academic Success: The Mediating Role of Psychological Security. Ethics in Science and Technology 2025; 20 :194-202 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3341-fa.html
حسن حسین الکاطع فؤاد، مهاجران بهناز. تحلیل رابطۀ سرمایۀ اجتماعی خانواده با سازگاری اجتماعی، رفتار اخلاقی و موفقیت تحصیلی: نقش میانجی امنیت روانی. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 () :194-202