1- دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران 2- گروه تربیت بدنی، واحد شیراز، دانشگاه ازاد اسلامی، شیراز، ایران ، mahdisavadi99@gmail.com 3- گروه مدیریت ورزشی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
چکیده: (138 مشاهده)
زمینه: امروزه بخش قابل توجهی از ورزش در تمامی ساحتهای آن، با وجود مساله مهمی به نام «هوادار» گره خورده است این هواداران که برشی از جامعه هستند در یک مسابقه ورزشی هم اثر میگذارند و هم تاثیر میپذیرند. این تاثیر و تاثر هوادار افزون بر امر ورزش، بازتابهای مهمی در فرهنگ جامعه دارد. یکی از موارد مورد توجه در این گروه توجه به اخلاق و برخورداری از فرهنگ اخلاقی است. از این رو هدف اصلی از این پژوهش توجه به راهبردهای توسعه فرهنگ اخلاقی در میان هواداران باشگاههای ورزشی است روش: طرح پژوهش از نوع کاربردی بود. روش پژوهش کیفی است و با روش گراندد تئوری انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را اساتید مدیریت ورزشی، علوم اجتماعی، فرهنگی و جامعه شناسی ورزشی بودند. نمونۀ اینپژوهش، 22 نفرازجامعۀ مورد نظر بود که باروش نمونه گیریهدفمند وگلوله برفیانتخابشدند. ابزار مصاحبۀنیمه ساختاریافتهبود و بهمنظورتحلیلداده هااز: کدگذاریباز، محوری و گزینشی استفاده شد. یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد که در گام کدگذاری باز، در مجموع 200 کد باز اولیه استخراج شد که در 49 مفهوم و 6 مقوله قرار گرفتند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان اظهار کرد که حرکت در راستای بررسی قابلیتهای توسعه فرهنگ اخلاقی هواداری مستلزم درک یک مدل مفهومی از همه عوامل مؤثر و مطرح در مبحث توسعه فرهنگ اخلاقی است؛ بنابراین، نتایج این پژوهش میتواند آگاهی پژوهشگران را در سطوح کلان، میانی و خرد درباره توسعه فرهنگ اخلاقی هواداری افزایش دهد.
Rahmanian Kooshkaki M A, Savadi M, Sayebani H. Ethical Culture Development Strategies among Sports Club Fans. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (1) : 13 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3325-fa.html
رحمانیان کوشککی محمدعلی، سوادی مهدی، سایبانی حمیدرضا. راهبردهای توسعه فرهنگ اخلاقی در میان هواداران باشگاه های ورزشی. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (1) :98-105