1- 1. گروه حسابداری، واحد بین الملل خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران. 2- 2. گروه حسابداری، دانشگاه پرندک، تهران، ایران ، Yousofvanddavood@gmail.com 3- 3. گروه حسابداری، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران. 4. گروه ریاضی و آمار، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران 4- 4. گروه ریاضی و آمار، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران
چکیده: (467 مشاهده)
زمینه: بروز رفتارهای غیرِ اخلاقی در شرکت ها از مهمترین معضلات عصر فعلی است و بر ضرورت توسعه اخلاق تأکید مینماید. هرچه رفتارهای غیرِ اخلاقی مدیران بیشتر میشوند، عملکرد شرکت بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته و تصویر بیرونی شرکت بیشتر مخدوش میشوند و میتوان ادعا نمود که حاکمیت ارزشهای اخلاقی بر شرکت و رعایت آنها از سوی کارکنان، تأثیر به سزایی بر موفقیت شرکت دارد و منجـر بـه نهادینـه سـازی ارزشهای اخلاقی در شرکت ها میشود. هدف این تحقیق بررسی پدیده نزدیکبینی در بازار سرمایه و راهبرد شرکتها با نقش تعدیل گر رفتارهای ضد اخلاقی مدیران (خودشیفتگی و کوته بینی) است. روش: پژوهش حاضر از حیـث هـدف، پژوهشـی کـاربردی، از شـاخۀ مطالعات میدانی به شمار می آید. جامعه تحقیق شاملشرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بودکهنمونه با استفاده از روش نمونهگیری حذفی سیستماتیک(غربالگری) روی بازه زمانی 10 ساله، از سال 1391 تا سال 1400 انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها نیز داده ها و اسناد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اسـت. داده ها با استفاده از آزمون های رگرسیون لاجستیک ترتیبی مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: نتایج در میان نمونه مورد مطالعه نشان داد که بین پدیده نزدیکبینی در بازار سرمایه و راهبرد شرکت، سازوکار اثرگذاری وجود دارد. رفتارهای غیر اخلاقی مدیران مانند خودشیفتگی مدیران بر رابطه بین پدیده نزدیکبینی در بازار سرمایه و راهبرد شرکت، اثر دارد. همچنین کوتهبینی مدیران بر رابطه بین پدیده نزدیکبینی در بازار سرمایه و راهبرد شرکت، اثر دارد. نتیجه گیری : نتایج تحقیق نشان داد که چگونه رفتارهای ضد اخلاقی سرمایه گذاران و مدیران از طریق تصـمیمگیـریهـای مـالی بـر خودشـان و سازمان تحت حمایت آنان تاثیر می گذارد.
Shahriari E, Usefvand D, Amiri H, Khodamoradi M. The Phenomenon of Myopia in the Capital Market and the Strategy of Companies with the Moderating Role of Managers' Unethical Behavior. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (1) :109-118 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3233-fa.html
شهریاری احسان، وسفوند داوود، امیری هوشنگ، خدامرادی مجید. پدیده نزدیکبینی در بازار سرمایه و راهبرد شرکتها با نقش تعدیل گر رفتارهای ضد اخلاقی مدیران. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (1) :109-118