[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 19، شماره 1 - ( 2-1403 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 118-109 برگشت به فهرست نسخه ها
پدیده نزدیک‌بینی در بازار سرمایه و راهبرد شرکت‌ها با نقش تعدیل گر رفتارهای ضد اخلاقی مدیران
احسان شهریاری1 ، داوود وسفوند 2، هوشنگ امیری3 ، مجید خدامرادی4
1- 1. گروه حسابداری، واحد بین الملل خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران.
2- 2. گروه حسابداری، دانشگاه پرندک، تهران، ایران ، Yousofvanddavood@gmail.com
3- 3. گروه حسابداری، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران. 4. گروه ریاضی و آمار، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران
4- 4. گروه ریاضی و آمار، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران
چکیده:   (528 مشاهده)
زمینه: بروز رفتارهای غیرِ اخلاقی در شرکت ها  از مهمترین معضلات عصر فعلی است و بر ضرورت توسعه اخلاق تأکید می­نماید. هرچه رفتارهای غیرِ اخلاقی مدیران بیشتر می­شوند، عملکرد شرکت بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته و تصویر بیرونی شرکت بیشتر مخدوش می­شوند و می­توان ادعا نمود که حاکمیت ارزش­های اخلاقی بر شرکت و رعایت آنها از سوی کارکنان، تأثیر به سزایی بر موفقیت شرکت دارد و منجـر بـه نهادینـه سـازی ارزش­های اخلاقی در شرکت ها می­شود. هدف این تحقیق بررسی پدیده نزدیک‌بینی در بازار سرمایه و راهبرد شرکت‌ها با نقش تعدیل گر رفتارهای ضد اخلاقی مدیران (خودشیفتگی و کوته بینی) است.
روش: پژوهش حاضر از حیـث هـدف­، پژوهشـی کـاربردی­، از شـاخۀ مطالعات میدانی به شمار می­ آید. جامعه تحقیق شامل شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بودکه  نمونه با استفاده از روش نمونهگیری حذفی سیستماتیک(غربالگری) روی بازه زمانی 10 ساله، از سال 1391 تا سال 1400 انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها نیز داده ها و اسناد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اسـت. داده ها با استفاده از آزمون های رگرسیون لاجستیک ترتیبی مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته­ ها­:  نتایج در میان نمونه مورد مطالعه نشان داد که بین پدیده نزدیک‌بینی در بازار سرمایه و راهبرد شرکت، سازوکار اثرگذاری وجود دارد. رفتارهای غیر اخلاقی مدیران مانند خودشیفتگی مدیران بر رابطه بین پدیده نزدیک‌بینی در بازار سرمایه و راهبرد شرکت، اثر دارد. همچنین کوته‌بینی مدیران بر رابطه بین پدیده نزدیک‌بینی در بازار سرمایه و راهبرد شرکت، اثر  دارد.
نتیجه­ گیری : نتایج تحقیق نشان داد که چگونه رفتارهای ضد اخلاقی سرمایه گذاران و مدیران از طریق تصـمیم­گیـری­هـای مـالی بـر خودشـان و سازمان تحت حمایت آنان تاثیر می­ گذارد.

 
واژه‌های کلیدی: اخلاق و ضد اخلاق، نزدیک‌بینی در بازار سرمایه، راهبرد شرکت‌ها، خودشیفتگی، کوته‌بینی مدیران
متن کامل [PDF 534 kb]   (386 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/26 | پذیرش: 1402/2/10 | انتشار: 1403/2/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahriari E, Usefvand D, Amiri H, Khodamoradi M. The Phenomenon of Myopia in the Capital Market and the Strategy of Companies with the Moderating Role of Managers' Unethical Behavior. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (1) :109-118
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3233-fa.html

شهریاری احسان، وسفوند داوود، امیری هوشنگ، خدامرادی مجید. پدیده نزدیک‌بینی در بازار سرمایه و راهبرد شرکت‌ها با نقش تعدیل گر رفتارهای ضد اخلاقی مدیران. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (1) :109-118

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3233-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 1 - ( 2-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660