1- 1. دانشجوی دکتری مدیریت رسانه ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) ، اصفهان ، ایران. 2- 2. گروه علوم ارتباطات و کسب وکار، دانشگاه علوم انسانی و حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، f.taghipour@khuisf.ac.ir 3- 3. گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی و حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان ، ایران
چکیده: (507 مشاهده)
زمینه: ارتباط میان اخلاق و رسانه و نحوه تعامل آنها از جمله موضوعات محوری است که در چند دهه اخیر اذهان محققان را به خود معطوف داشته است . هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش اخلاقی رسانه در پیشگیری از وقوع جرم می باشد. روش: پژوهش حاضر کاربردی بوده و با رویکردی کیفی (روش داده بنیاد ) انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی در حوزه رسانه و جرم شناسی هستند که 14 نفر از آنها به عنوان نمونه با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند . ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و داده های به دست آمده با استفاده از روش کد گذاری سه گانه در رویکرد داده بنیاد تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد در مرحله کدگذاری باز 239 مفهوم بدست آمد که درگام بعدی این مفاهیم در قالب 27 مقوله کلیتر طبقهبندی شد و در نهایت در مرحله آخر10 مقوله اصلی بیان شد و در نهایت با کد گذاری انتخابی و مشخص ساختن شرایط علی، محوری، مداخله ای، زمینه ای و پیامدها مدل تحقیق شکل گرفت. نتیجه گیری: تعامل میان اخلاق و رسانه، با چرخه سوم یعنی «فرهنگ» نیز رابطه دارد. در واقع، فرهنگ بستر وقوع انواع ارتباط، از جمله ارتباط اخلاق و رسانه است. دو مفهوم ترکیبی پربسامد «اخلاق رسانه ای» و «رسانه اخلاقی» از رهگذر توجه به نحوه تعامل اخلاق و رسانه پدید آمده اند.
Bahram Arjavand1 M, Taghipour F, Shadmanfar M. The Moral Role of the Media in Preventing Crime in Society. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (1) :102-108 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3232-fa.html
بهرام ارجاوند مسعود، تقی پور فائزه، شادمان فر محمدرضا. نقش اخلاقی رسانه درپیشگیری از وقوع جرم در جامعه. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (1) :102-108