1- دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی ، واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران 2- گروه مدیریت بازرگانی ، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران ، sanavifardr@gmail.com 3- گروه مدیریت صنعتی ، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
چکیده: (727 مشاهده)
زمینه: دو انگیزه مهم به نام خودکارآمدی و خودافزایی برای تحقق اهداف فردی و ارضای نیازهای انسانی شناخته شده است. تحقیقحاضر با هدف تحلیل روابط میان عوامل اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی موثر بر خودکارآمدی و خود افزایی مصرف کننده با در نظر گرفتن پیامدهای مثبت و منفی انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و در زمره پژوهشهای توصیفی-همبستگی قرار میگیرد. جامعه آماری تحقیق مصرف کنندگان محصولات چرم قم می باشند. با نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد.برای گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. برای آزمون فرضیات از روش معادلات ساختاری و نرم افزار pls استفاده شده است. یافته ها: بر اساس نتایج نهایی تحقیق عوامل اخلاقی با خود کارآمدی مصرف کنندگان محصولات چرم قم رابطه دارند و همچنین عوامل اخلاقی و عوامل فرهنگی با خودافزایی مصرف کنندگان محصولات چرم قم رابطه دارند. عوامل فرهنگی و اجتماعی با خود کارآمدی مصرف کنندگان محصولات چرم قم رابطه ندارند. عوامل اجتماعی با خودافزایی مصرف کنندگان محصولات چرم قم رابطه ندارند. در نهایت مشخص شد خودکارآمدی و خود افزایی مصرف کننده با پیامدهای مثبت و منفی در ارتباط است. نتیجه گیری: یافتههای این تحقیق میتواند به طور بالقوه به درک روانشناسی مصرفکنندگان در صنعت چرم کمک کند و بینشهایی را در مورد چگونگی استفاده از خود کارآمدی و خودافزایی برای موفقیت کسبوکار ارائه دهد. همچنین، اهمیت ارائه محصولاتی که به نیازها و ارزشهای اخلاقی – اجتماعی و فرهنگی مشتریان توجه دارند، نیز مورد تأکید قرار گرفته است. .
Dibaji N, Sanavi Fard R, Khajeh M. Analysis of Relationships between Moral, Cultural and Social Factors Affecting Self-Efficacy and Self-Enhancement of Consumers. Ethics in Science and Technology 2024; 19 :160-168 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3214-fa.html
دیباجی نرجس السادات، ثانوی فرد رسول، خواجه مصطفی. تحلیل روابط میان عوامل اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی موثر بر خودکارآمدی و خود افزایی مصرف کننده. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 () :160-168