[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 20، شماره 1 - ( 3-1404 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 125-118 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل ارتباط دینداری و شدت و یقین اخلاقی در پیش بینی مصرف اخلاقی
ایلناز علی نژاد
گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشکده الهیات و علوم اسلامی، دانشگاه پیام نور، ایران ، alinezhadilnaz@gmail.com
چکیده:   (141 مشاهده)
زمینه: با توجه به اینکه تحقیقات گذشته به مکانیسم‌های شناختی که توسط آن دینداری بر مصرف اخلاقی تأثیر می‌گذارد، توجه چندانی نکرده است، هدف این مطالعه بررسی زمان و چگونگی ارتباط دینداری با توسعه مصرف اخلاقی می باشد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان مسلمان در دانشگاه های پیام نور استان آذربایجان غربی بودند که 385 نفر از آنها با روش تصادفی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند که با حذف پرسشنامه های معیوب 333 نفر به عنوان نمونه تحقیق باقی ماند. ابزار پرسشنامه بود و داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. .  
یافته ها:  مدل سازی معادلات ساختاری نشان می دهد که دینداری و شدت اخلاقی به طور قابل توجهی با یقین اخلاقی مرتبط است که به نوبه خود، قصد مصرف اخلاقی را پیش بینی می کند و حتی اگر دینداری و شدت اخلاقی پیش بینی کننده های حیاتی یقین اخلاقی هستند، تعامل بین آنها ثابت نشده است؛ که نشان می دهد ارتباط بین دینداری و یقین اخلاقی به شدت اخلاقی بستگی ندارد.
نتیجه گیری : نتایج نشان داد که دینداری یک پیش‌بینی‌کننده قوی برای یقین اخلاقی است، حتی زمانی که شناخت جنبه‌های مصرف اخلاقی حداقل باشد.
شماره‌ی مقاله: 15
واژه‌های کلیدی: مصرف اخلاقی، یقین اخلاقی، شدت اخلاقی، دینداری
متن کامل [PDF 486 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/12 | پذیرش: 1402/12/24 | انتشار: 1404/3/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Analysis of the Relationship between Religiosity and Moral Intensity and Certainty in Predicting Ethical Consumption. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (1) : 15
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3149-fa.html

علی نژاد ایلناز. تحلیل ارتباط دینداری و شدت و یقین اخلاقی در پیش بینی مصرف اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (1) :118-125

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3149-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 1 - ( 3-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710