شناسایی عوامل مؤثر بر نگهداشت کارکنان خلاق در صنعت بانکداری ایران با تاکید بر شاخص های اخلاقی و سازمانی
|
غلامعلی رضاپور، مهدی باقری1، پروانه گلرد |
|
|
چکیده: (747 مشاهده) |
زمینه: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر نگهداشت کارکنان خلاق با توجه ویژه به عوامل سازمانی و اخلاقی در بانک رفاه کارگران استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
روش: پژوهش حاضر در زمره پژوهش های ترکیبی(کیفی-کمّی) از نوع متوالی-اکتشافی بود. در بخش کیفی جامعه آماری خبرگان (مدیران شعب بانک رفاه و اساتید عضو هیات علمی در رشته مدیریت) میباشند. روش نمونه گیری از نوع هدفمند با استفاده از تکنیک گلوله برفی و با توجه به شاخص اشباع نظری انجام شد و نمونه ای به حجم 10 نفر انتخاب شد. ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و تجزیه وتحلیل از روش تحلیل محتوا انجام شد. در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران، معاونان و کارکنان شعب بانک رفاه در استان کهگیلویه و بویر احمد بود. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود و 100 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل از تحلیل عاملی و آزمون مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS و PLS استفاده شد.
یافتهها: یافته های نشان دادند برای نگهداشت کارکنان خلاق، در صنعت بانکداری، 67 شاخص بااهمیت وجود دارند که می باید مورد توجه قرارگیرند، این 67 شاخص در 13 مؤلفه و این 13 مؤلفه در 4 دسته عاملکلی، عواملاخلاقی، عواملانگیزشی، سازمانی و فردی جای گرفته اند. همچنین در رتبهبندی عوامل مشخص شدکه عواملاخلاقی در رتبه نخست اهمیت قرار دارد.
نتیجهگیری: شاخصهای اخلاقی، انگیزشی، سازمانی و فردی در صنعت بانکداری مقولههایی جدی در بحث نگهداشت کارکنان توانا وخلاق هستند که در میان آنها شاخصهای اخلاقی به دلیل اینکه باعث جلب اعتماد کارکنان و وفاداری آنها به سازمان میشود از اهمیت بالایی برخوردار است. |
|
واژههای کلیدی: عوامل اخلاقی، عوامل سازمانی، کارکنان خلاق |
|
متن کامل [PDF 464 kb]
(366 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/4/10 | پذیرش: 1401/6/12 | انتشار: 1402/8/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|