[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 18 - ::
جلد 18 - صفحات 52-44 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه شاخص‌های الگوی مطلوب سیاست گذاری محتوای رسانه های اجتماعی با توجه به شاخص های اخلاقی
تکتم عین اللهی1، حسن خجسته باقرزاده2، توحید محرمی3، علی اکبر فرهنگی4
1- انشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- 2. گروه مدیریت استراتژیک، دانشکده صدا وسیما، تهران، ایران.
3- 3. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، تهران، ایران.
4- 4. گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (333 مشاهده)
زمینه: یکی از دغدغه ­های سیاست­گذاران فضای مجازی، ارائه شاخص‌هایی برای طراحی الگوی بومیِ مدیریت محتوای رسانههای اجتماعی است. این الگو باید بر مبنای اخلاق «مشروع مقبول» و «مقبول مشروع» باشد. مدل‌های رایج طراحی سیاست‌گذاری در کشور از جامعیت کافی برای سیاست­گذاری محتوای رسانههای اجتماعی برخوردار نیستند چون در این مدل‌ها برخی از شاخص‌های ­اخلاقی تاثیرگذار برای طراحی مدل مغفول می ­ماند. در این پژوهش، الزامات استفاده از یک الگوی بومی برای سیاست­گذاری و شاخص­های مناسب جهت طراحی آن بررسی شده است.
روش: این تحقیق از روش مرور سیستماتیک بر داده های­ کیفی استفاده ­کرده است. جامعه تمامی مقالات، پژوهش­ها، طرح­ها و گزارش­های تحقیقاتی به زبان فارسی و انگلیسی در خصوص شیوه طراحی سیاست­گذاری رسانه­ ای و به ویژه رسانه­ های اجتماعی است. همچنین پژوهش ­های مرتبط با طراحی و تحلیل مدل­های سیاست­گذاری عمومی در بازه زمانی 1386 تا 1400 مد نظر گرفت. محقق برای تحلیل اطلاعات به کدگذاری محتوای منابع پرداخته است.
یافته ها: محقق 30 منبع داخلی و خارجی را با رعایت اصول ورود و خروج منابع در روش نظام‌مند مورد بررسی قرار داد. از بین منابع، 11 مورد انتخاب شد. محتوای این منابع براساس پرسش‌های تحقیق با کمک قواعد اجرای مرور نظام‌مند بررسی شدند.
نتیجه­ گیری: از میان رویکردهای موجود، مدل عقلانیت اسنلن از جامعیت بیشتری برخوردار بود.مطابق این مدل هر رویکردی در سیاست­گذاری باید الزامات عقلایت چهارگانه اقتصادی، سیاسی، قانونی و حرفه ­ای را رعایت نماید. بنابراین به نظر می­ رسد یک الگوی بومی سیاست­گذاری برای رسانه­ های اجتماعی هم بایستی به الزامات عقلانیت توجه داشته باشد و هم از منظر اخلاقی به دنبال یافتن بیشترین فایده و کمترین هزینه باشد.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: سیاست گذاری عقلانی، عقلانیت اسنلن، رسانه‌های اجتماعی، شاخص های اخلاق
متن کامل [PDF 475 kb]   (190 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/1 | پذیرش: 1401/10/3 | انتشار: 1402/5/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Presenting the Indicators of the Ideal Model of Social Media Content Policy-Making According to Ethical Indicators. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (0) : 6
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3009-fa.html

عین اللهی تکتم، خجسته باقرزاده حسن، محرمی توحید، فرهنگی علی اکبر. ارائه شاخص‌های الگوی مطلوب سیاست گذاری محتوای رسانه های اجتماعی با توجه به شاخص های اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (0) :44-52

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3009-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18 - برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660