ارائه شاخصهای الگوی مطلوب سیاست گذاری محتوای رسانه های اجتماعی با توجه به شاخص های اخلاقی
|
تکتم عین اللهی1، حسن خجسته باقرزاده2، توحید محرمی3، علی اکبر فرهنگی4 |
1- ددانشجوی دکتری مدیریت رسانه،دانشکده مدیریت و اقتصاد ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران 2- گروه مدیریت استراتژیک، دانشکده صدا وسیما، تهران، ایران 3- پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، تهران، ایران. 4- گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران |
|
چکیده: (622 مشاهده) |
زمینه: یکی از دغدغه های سیاستگذاران فضای مجازی، ارائه شاخصهایی برای طراحی الگوی بومیِ مدیریت محتوای رسانههای اجتماعی است. این الگو باید بر مبنای اخلاق «مشروع مقبول» و «مقبول مشروع» باشد. مدلهای رایج طراحی سیاستگذاری در کشور از جامعیت کافی برای سیاستگذاری محتوای رسانههای اجتماعی برخوردار نیستند چون در این مدلها برخی از شاخصهای اخلاقی تاثیرگذار برای طراحی مدل مغفول می ماند. در این پژوهش، الزامات استفاده از یک الگوی بومی برای سیاستگذاری و شاخصهای مناسب جهت طراحی آن بررسی شده است.
روش: این تحقیق از روش مرور سیستماتیک بر داده های کیفی استفاده کرده است. جامعه تمامی مقالات، پژوهشها، طرحها و گزارشهای تحقیقاتی به زبان فارسی و انگلیسی در خصوص شیوه طراحی سیاستگذاری رسانه ای و به ویژه رسانه های اجتماعی است. همچنین پژوهش های مرتبط با طراحی و تحلیل مدلهای سیاستگذاری عمومی در بازه زمانی 1386 تا 1400 مد نظر گرفت. محقق برای تحلیل اطلاعات به کدگذاری محتوای منابع پرداخته است.
یافته ها: محقق 30 منبع داخلی و خارجی را با رعایت اصول ورود و خروج منابع در روش نظاممند مورد بررسی قرار داد. از بین منابع، 11 مورد انتخاب شد. محتوای این منابع براساس پرسشهای تحقیق با کمک قواعد اجرای مرور نظاممند بررسی شدند.
نتیجه گیری: از میان رویکردهای موجود، مدل عقلانیت اسنلن از جامعیت بیشتری برخوردار بود.مطابق این مدل هر رویکردی در سیاستگذاری باید الزامات عقلایت چهارگانه اقتصادی، سیاسی، قانونی و حرفه ای را رعایت نماید. بنابراین به نظر می رسد یک الگوی بومی سیاستگذاری برای رسانه های اجتماعی هم بایستی به الزامات عقلانیت توجه داشته باشد و هم از منظر اخلاقی به دنبال یافتن بیشترین فایده و کمترین هزینه باشد.
|
شمارهی مقاله: 6 |
واژههای کلیدی: سیاست گذاری عقلانی، عقلانیت اسنلن، رسانههای اجتماعی، شاخص های اخلاق |
|
متن کامل [PDF 418 kb]
(342 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/8/1 | پذیرش: 1401/10/3 | انتشار: 1402/5/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|