1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، af.zamanimoghaddam@gmail.com 3- گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (773 مشاهده)
زمینه: نقش و کارکرد مشاوران با صلاحیت و اخلاق مدار در مدارس امروزی و بطور مشخص مقطع متوسطه نقشی غیر قابل انکار است. لذا این تحقیق با هدف ارزیابی صلاحیت های اخلاقی و حرفه ای مشاوران آموزشی در ارائه خدمات به دانش آموزان مقطع متوسطه اول انجام شد. روش: پژوهش حاضر توصیفی- کاربردی و پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه مشاورانی بود که در مناطق 19 گانه شهر تهران که در سطح مدارس دخترانه و پسرانه شهر تهران در مقطع متوسطه اول مشغول به فعالیت بودند. برای نمونه گیری از این جامعه، از روش نمونه گیری خوشه ای و برای مشخص کردن حجم نمونه از جدول مورگان بهره گرفته شد. پس از تکمیل پرسشنامهها توسط جامعه هدف تحقیق، داده ها با استفاده از آلفای کرونباخ، ازمون فورنل-لارکر و آماره t و نرمافزار آماری SPSS در سطح معناداری 5 درصد مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که جهت ارزیابی صلاحیت حرفه ای مشاوران آموزشی در ارائه خدمات به دانش آموزان مقطع متوسطه اول می توان از 16 مولفه مشاور را مدنظر قرار داد. صلاحیت حرفه ای (مشتمل بر 6 مولفه)، صلاحیت اخلاقی فرد (مشتمل بر 8 مولفه) و ویژگی های آموزشی و پژوهشی (مشتمل بر 2 مولفه). همچنین یافته های آزمون t نشان داد ابعاد و مولفه های مذکور در سطح اطمینان 95 درصد معنی دار و با اهمیت هستند. نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد پرسشنامه طراحی شده از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است.
Sharifi M, Zamani Moghaddam A, Jamali A, Reshadatjoo H. Validation of the Questionnaire for Evaluating the Moral and Professional Qualifications of Educational Consultants. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (3) :151-159 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2973-fa.html
شریفی منیره، زمانی مقدم افسانه، جمالی اختر، رشاده جو حمیده. اعتبار یابی پرسشنامه ارزیابی صلاحیت های اخلاقی و حرفه ای مشاوران آموزشی. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (3) :151-159