[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 19، شماره 3 - ( 9-1403 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 159-151 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتبار یابی پرسشنامه ارزیابی صلاحیت های اخلاقی و حرفه ای مشاوران آموزشی
منیره شریفی1 ، افسانه زمانی مقدم2 ، اختر جمالی3 ، حمیده رشاده جو3
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، af.zamanimoghaddam@gmail.com
3- گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (773 مشاهده)
زمینه: نقش و کارکرد مشاوران با صلاحیت و اخلاق مدار در مدارس امروزی و بطور مشخص مقطع متوسطه نقشی غیر قابل انکار است. لذا این تحقیق با هدف ارزیابی صلاحیت های اخلاقی و حرفه ای مشاوران آموزشی در ارائه خدمات به دانش آموزان مقطع متوسطه اول انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی- کاربردی و پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه مشاورانی بود که در مناطق 19 گانه شهر تهران که در سطح مدارس دخترانه و پسرانه شهر تهران در مقطع متوسطه اول مشغول به فعالیت بودند. برای نمونه گیری از این جامعه، از روش  نمونه گیری  خوشه ای و  برای مشخص کردن حجم نمونه از جدول مورگان بهره گرفته شد. پس از تکمیل پرسشنامه‌ها توسط جامعه هدف تحقیق، داده ها با استفاده از آلفای کرونباخ،  ازمون فورنل-لارکر و آماره t و نرم‌افزار آماری SPSS در سطح معناداری 5 درصد مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که جهت ارزیابی صلاحیت حرفه ای مشاوران آموزشی در ارائه خدمات به دانش آموزان مقطع متوسطه اول می توان از 16 مولفه مشاور را مدنظر قرار داد. صلاحیت حرفه ای (مشتمل بر 6 مولفه)، صلاحیت اخلاقی فرد (مشتمل بر 8 مولفه) و ویژگی های آموزشی و پژوهشی (مشتمل بر 2 مولفه). همچنین یافته های آزمون t نشان داد ابعاد و مولفه های مذکور در سطح اطمینان 95 درصد معنی دار و با اهمیت هستند.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد پرسشنامه طراحی شده از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است.
 
واژه‌های کلیدی: ارزیابی، صلاحیت اخلاقی، صلاحیت حرفه ای، مشاوران آموزشی
متن کامل [PDF 591 kb]   (459 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/21 | پذیرش: 1402/6/12 | انتشار: 1403/9/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi M, Zamani Moghaddam A, Jamali A, Reshadatjoo H. Validation of the Questionnaire for Evaluating the Moral and Professional Qualifications of Educational Consultants. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (3) :151-159
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2973-fa.html

شریفی منیره، زمانی مقدم افسانه، جمالی اختر، رشاده جو حمیده. اعتبار یابی پرسشنامه ارزیابی صلاحیت های اخلاقی و حرفه ای مشاوران آموزشی. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (3) :151-159

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2973-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 3 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710