[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 17، شماره 4 - ( 11-1401 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 148-140 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی عوامل سازنده سرمایه اجتماعی با تاکید بر سرمایه اخلاقی
امید کاراوند1، وحید چناری*1، قنبر امیرنژاد1
1- گروه مدیریت دولتی ، واحد شوشتر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شوشتر ، ایران
چکیده:   (414 مشاهده)
زمینه: انسان با از دست دادن سرمایه اخلاقی به انسان مجازی و تک بعدی تبدیل می­شود و سرمایه­اجتماعی را از دست می­دهد. بنابراین هدف تحقیق حاضر ارائه الگوی سرمایه اجتماعی براساس عوامل سازنده آن به ویژه سرمایه­اخلاقی در شرکت­های منطقه­ای برق است.
روش: این پژوهش­از لحاظ هدف­کاربردی و در زمره تحقیقات توصیفیاکتشافی بود. جامعه­آماری پژوهش دربرگیرنده صاحبنظران، متخصصین، مدیران و اساتید دانشگاه (بخش­کیفی) و مدیران ارشد شرکت­های برق (بخش­کمی) بود. نمونه کیفی 10 خبره به شیوه هدفمند انتخاب شدند و نمونه کمی 32 نفر به شیوه تصادفی بودند. ابزار پژوهش مصاحبه (کیفی) و پرسشنامه پژوهشگر­ساخته (کمی) بود. داده­ها با آزمون مدل­سازی ساختاری- تفسیری و آزمون MICMAC تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد مولفه­ های­ اخلاقی چون: سیستم پاداش­ دهی، آداب ­رفتاری، ارزش­ها، عدالت ­سازمانی، اخلاق­ حرفه ­ای و هنجارها، دارای نقش مستقل بوده و بر عوامل میانجی تأثیرگذار بودند. همچنین مولفه ­های ­اخلاقی چون: شایسته ­سالاری، کارگروهی، الزامات ­اخلاقی، اعتماد، قانون­مداری، مسئولیت ­پذیری، تعلق ­سازمانی، هویت و همبستگی و انسجام دارای نقش میانجی بودند و در پایین­ترین سطح نیز شاخص‌های روابط شبکه ­ای و پیکربندی آن، ارزش روز شرکت، میزان هزینه ­ها، تحزب و مشارکت، سازمان‌های ­بین ­المللی و زبان و کدهای­ مشترک، دارای نقش وابسته هستند که توسط عوامل مستقل و میانجی تحت­ تأثیر قرارگرفتند.
نتیجه گیری: می ­توان گفت که تنظیم آداب مناسب رفتاری، وجود عدالت سازمانی در سازمان، وجود سیستم پاداش­ دهی ­کارآمد، ایجاد ارزش­های مناسب و همچنین هنجارهای مشترک به تقویت عواملی مثل اعتماد، قانون­مداری، کارگروهی، اخلاق حرفه­ ای، شایسته ­سالاری، مسئولیت ­اجتماعی، تعلق­ سازمانی وغیره کمک خواهد کرد که در نهایت با بهبود عملکرد سازمان منجر به بهبود شاخص­هایی مثل ارزش روز شرکت، کاهش ­هزینه ­های شرکت، مشارکت در درون­ سازمان و ... می­شوند.
واژه‌های کلیدی: اخلاق، برند، تصمیم گیری خرید
متن کامل [PDF 529 kb]   (211 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/10 | پذیرش: 1399/9/19 | انتشار: 1401/11/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Designing a Model of Social Capital Building Factors with Emphasis on Moral Capital in Regional Electricity Companies in Iran. Ethics in Science and Technology 2023; 17 (4) :140-148
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2852-fa.html

کاراوند امید، چناری وحید، امیرنژاد قنبر. طراحی الگوی عوامل سازنده سرمایه اجتماعی با تاکید بر سرمایه اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری. 1401; 17 (4) :140-148

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2852-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( 11-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645