پیامدهای ادراک اصول اخلاقی در خرید آنلاین از دیدگاه مشتریان محصولات ورزشی
|
مریم خانی1، زین العابدین فلاح*1، طاهر بهلکه1، ناصر بای2 |
1- 1. گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران. 2- 2. گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران |
|
چکیده: (512 مشاهده) |
زمینه: امروزه با پیشرفت فناوری، خرید آنلاین محصولات و خدمات بهشدت افزایش یافته است که این امر مزایای بسیاری را برای شرکتها و همچنین مشتریان ایجاد کرده است. خرید آنلاین نیازمند ملاحظات خاصی همچون رعایت اصول اخلاقی میباشد. لذا با توجه بهاهمیت موضوع، هدف اصلی این پژوهش مطالعه پیامدهای ادراک اصول اخلاقی در خرید آنلاین از دیدگاه مشتریان محصولات ورزشی بود.
روش: تحقیق حاضر، توصیفی– همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای استان گلستان بود که 384 دانشجو به شکل انتخاب دردسترس بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامههای اصول اخلاقی درخرید آنلاین، اعتماد مشتریان بهفروشندگان آنلاین و تمایل بهخرید آنلاین استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد ابعاد اصول اخلاقی درخرید آنلاین (حفظ حریم خصوصی، احساس امنیت، قابلیت اطمینان، ارائه خدمات مورد نیاز مشتریان و اقدامات غیرفریبکارانه) اثر مثبت و معنیداری براعتماد مشتریان بهفروشندگان آنلاین دارند. اثر اعتماد مشتریان بهفروشندگان آنلاین برتمایل مشتریان به خرید آنلاین محصولات ورزشی مثبت و معنیدار بود.
نتیجهگیری: باتوجه بهنتایج تحقیق میتوان چنین نتیجهگیری کرد رعایت اصول اخلاقی درخرید آنلاین توسط فروشندگان میتواند موجب افزایش اعتماد مشتریان و در نهایت تمایل به خرید آنان گردد.
|
|
واژههای کلیدی: اصول اخلاقی، اعتماد، تمایل بهخرید، محصولات ورزشی |
|
متن کامل [PDF 471 kb]
(168 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/1/9 | پذیرش: 1399/3/20 | انتشار: 1401/6/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|