[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 2 - ( 6-1401 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 88-81 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی آموزش و ارزشیابی مولفه های اخلاق حرفه‌ای در رشته‌های فنی و مهارتی
بهرام اکبرپور1، عزت اله نادری*2، مریم سیف نراقی2، قدسی احقر2
1- 1. دانشجوی دکتری ،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- 2. گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (186 مشاهده)
زمینه: اخلاق‌حرفه ­ای یکی از اصلی ترین صلاحیت های دنیای کار است وهدف از پرداختن به آن تربیت نیروی‌کار ماهر، درک جایگاه آن و پیشرفت آن در برخورد با چالش­ها، اخلاق شغلی ومشکلات آنها دریادگیری‌ موفق کار و پیشرفت شخصی در جامعه و زندگی می­باشد. این مقاله با هدف طراحی الگویی برای آموزش و ارزیابی مولفه‌های اخلاق‌حرفه‌ای در رشته‌های‌فنی‌و‌مهارتی به رشته تحریر درآمده است.
روش: رویکرد تحقیق حسب مفهوم تحقیق "‌ترکیبی"‌و هدف‌آن‌کاربردی است.‌ جامعه متشکل از برنامه‌ریزان‌‌درسی و هنرآموزان است. در بخش‌کیفی‌پژوهش نمونه‌آماری به‌روش‌قضاوتی‌ تعیین و با تشکیل‌گروه‌کانونی شامل5‌نفر از هردوجامعه‌وانجام سه‌جلسه‌مصاحبه، نتایجی‌حاصل‌شد که زمینه انجام مرحله اعتباربخشی گردید. ‌در بخش‌کمی ،نمونه شامل 30 نفر از متخصصان به صورت هدفمند و 335 نفر از هنرآموزان بودند که به صورت تصادفی خوشه‌‌ای انتخاب شدند. داده‌های حاصل از تحلیل اسناد با ابزار پرسشنامه محقق ساخته از طریق آزمون یو‌من‌ویت­نی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: از یافته های این تحقیق، ارائه الگوی روش‌های آموزش و ارزیابی مولفه‌های اخلاق‌حرفه‌ای است که مورد تایید  نمونه های مورد‌بررسی در این پژوهش قرار گرفته است. بطوریکه در عنصر روش‌های یاددهی‌یادگیری نتایج آزمون یو‌من‌ویت­نی مقدار آزمــون 707/0 Z= در سطح معنی­داری 480/0 ، ودر عنصر ارزیابی مقدار آزمون 247/0- Z= در‌سطح معنی­داری 805/0 حاصل شده، لذا در هردو عنصرتفاوت حاصله معنی­ دار نبوده و توزیع نظر متخصصان برنامه­ ریزی‌درسی و هنرآموزان در خصوص تناسب هر‌دو عنصر با مولفه­ های اخلاق‌حرفه ­ای از همخوانی و توافق برخوردار است.
نتیجه­ گیری: بررسی یافته‌ها ‌نشان داد گزاره‌های‌الگوی نظری با ‌گزاره­ه ای مستخرج در ارتباط با آموزش و ارزیابی مولفه ­های اخلاق‌حرفه ­ای در‌مطالعات انجام شده همخوانی دارد و نتایج این پژوهش می ­تواند در طراحی برنامه‌های ‌درسی رشته‌های فنی‌ومهارتی مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش فنی و مهارتی، اخلاق‌حرفه ای، روش‌آموزش، روش‌ارزیابی
متن کامل [PDF 541 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/20 | پذیرش: 1398/10/21 | انتشار: 1401/6/8
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Designing a Training Model and Evaluating the Components of Professional Ethics in Technical and Skill Fields. Ethics in Science and Technology. 2022; 17 (2) :81-88
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2670-fa.html

اکبرپور بهرام، نادری عزت اله، سیف نراقی مریم، احقر قدسی. طراحی الگوی آموزش و ارزشیابی مولفه های اخلاق حرفه‌ای در رشته‌های فنی و مهارتی. اخلاق در علوم و فناوری. 1401; 17 (2) :88-81

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2670-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4447