| طراحی الگوی آموزش و ارزشیابی مولفه های اخلاق حرفهای در رشتههای فنی و مهارتی | 
								
								  | بهرام اکبرپور1،    عزت اله نادری2،    مریم سیف نراقی2،    قدسی احقر2 | 
								
								  | 1- 1.	دانشجوی دکتری ،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- 2.	گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
 | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (1621 مشاهده) | 
								
								  | زمینه: اخلاقحرفه ای یکی از اصلی ترین صلاحیت های دنیای کار است وهدف از پرداختن به آن تربیت نیرویکار ماهر، درک جایگاه آن و پیشرفت آن در برخورد با چالشها، اخلاق شغلی ومشکلات آنها دریادگیری موفق کار و پیشرفت شخصی در جامعه و زندگی میباشد. این مقاله با هدف طراحی الگویی برای آموزش و ارزیابی مولفههای اخلاقحرفهای در رشتههایفنیومهارتی به رشته تحریر درآمده است.روش: رویکرد تحقیق حسب مفهوم تحقیق "ترکیبی"و هدفآنکاربردی است. جامعه متشکل از برنامهریزاندرسی و هنرآموزان است. در بخشکیفیپژوهش نمونهآماری بهروشقضاوتی تعیین و با تشکیلگروهکانونی شامل5نفر از هردوجامعهوانجام سهجلسهمصاحبه، نتایجیحاصلشد که زمینه انجام مرحله اعتباربخشی گردید. در بخشکمی ،نمونه شامل 30 نفر از متخصصان به صورت هدفمند و 335 نفر از هنرآموزان بودند که به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادههای حاصل از تحلیل اسناد با ابزار پرسشنامه محقق ساخته از طریق آزمون یومنویتنی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
 یافته ها: از یافته های این تحقیق، ارائه الگوی روشهای آموزش و ارزیابی مولفههای اخلاقحرفهای است که مورد تایید  نمونه های موردبررسی در این پژوهش قرار گرفته است. بطوریکه در عنصر روشهای یاددهی–یادگیری نتایج آزمون یومنویتنی مقدار آزمــون 707/0 Z= در سطح معنیداری 480/0 ، ودر عنصر ارزیابی مقدار آزمون 247/0- Z= درسطح معنیداری 805/0 حاصل شده، لذا در هردو عنصرتفاوت حاصله معنی دار نبوده و توزیع نظر متخصصان برنامه ریزیدرسی و هنرآموزان در خصوص تناسب هردو عنصر با مولفه های اخلاقحرفه ای از همخوانی و توافق برخوردار است.
 نتیجه گیری: بررسی یافتهها نشان داد گزارههایالگوی نظری با گزارهه ای مستخرج در ارتباط با آموزش و ارزیابی مولفه های اخلاقحرفه ای درمطالعات انجام شده همخوانی دارد و نتایج این پژوهش می تواند در طراحی برنامههای درسی رشتههای فنیومهارتی مورد استفاده قرار گیرد.
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  آموزش فنی و مهارتی، اخلاقحرفه ای، روشآموزش، روشارزیابی | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 541 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (943 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1398/8/20 | پذیرش: 1398/10/21 | انتشار: 1401/6/8
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |