طراحی الگوی آموزش و ارزشیابی مولفه های اخلاق حرفهای در رشتههای فنی و مهارتی
|
بهرام اکبرپور1، عزت اله نادری2، مریم سیف نراقی2، قدسی احقر2 |
1- 1. دانشجوی دکتری ،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- 2. گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران |
|
چکیده: (894 مشاهده) |
زمینه: اخلاقحرفه ای یکی از اصلی ترین صلاحیت های دنیای کار است وهدف از پرداختن به آن تربیت نیرویکار ماهر، درک جایگاه آن و پیشرفت آن در برخورد با چالشها، اخلاق شغلی ومشکلات آنها دریادگیری موفق کار و پیشرفت شخصی در جامعه و زندگی میباشد. این مقاله با هدف طراحی الگویی برای آموزش و ارزیابی مولفههای اخلاقحرفهای در رشتههایفنیومهارتی به رشته تحریر درآمده است.
روش: رویکرد تحقیق حسب مفهوم تحقیق "ترکیبی"و هدفآنکاربردی است. جامعه متشکل از برنامهریزاندرسی و هنرآموزان است. در بخشکیفیپژوهش نمونهآماری بهروشقضاوتی تعیین و با تشکیلگروهکانونی شامل5نفر از هردوجامعهوانجام سهجلسهمصاحبه، نتایجیحاصلشد که زمینه انجام مرحله اعتباربخشی گردید. در بخشکمی ،نمونه شامل 30 نفر از متخصصان به صورت هدفمند و 335 نفر از هنرآموزان بودند که به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادههای حاصل از تحلیل اسناد با ابزار پرسشنامه محقق ساخته از طریق آزمون یومنویتنی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: از یافته های این تحقیق، ارائه الگوی روشهای آموزش و ارزیابی مولفههای اخلاقحرفهای است که مورد تایید نمونه های موردبررسی در این پژوهش قرار گرفته است. بطوریکه در عنصر روشهای یاددهی–یادگیری نتایج آزمون یومنویتنی مقدار آزمــون 707/0 Z= در سطح معنیداری 480/0 ، ودر عنصر ارزیابی مقدار آزمون 247/0- Z= درسطح معنیداری 805/0 حاصل شده، لذا در هردو عنصرتفاوت حاصله معنی دار نبوده و توزیع نظر متخصصان برنامه ریزیدرسی و هنرآموزان در خصوص تناسب هردو عنصر با مولفه های اخلاقحرفه ای از همخوانی و توافق برخوردار است.
نتیجه گیری: بررسی یافتهها نشان داد گزارههایالگوی نظری با گزارهه ای مستخرج در ارتباط با آموزش و ارزیابی مولفه های اخلاقحرفه ای درمطالعات انجام شده همخوانی دارد و نتایج این پژوهش می تواند در طراحی برنامههای درسی رشتههای فنیومهارتی مورد استفاده قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش فنی و مهارتی، اخلاقحرفه ای، روشآموزش، روشارزیابی |
|
متن کامل [PDF 541 kb]
(476 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/8/20 | پذیرش: 1398/10/21 | انتشار: 1401/6/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|