طراحی مدل ارتباطات سازمانی مبتنی بر فرهنگ سازمانی اخلاق مدار
|
محمد صمدزاده زارع1، حسین گنجی نیا2، محمدرضا آزاده دل2 |
1- 1. دانشجوی دکتری تخصصی ، گروه مدیریت دولتی، واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت، ایران 2- 2. گروه مدیریت دولتی، واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت، ایران |
|
چکیده: (839 مشاهده) |
زمینه: بانکها علل الخصوص دولتی یکی از سازمانهای مهم در زمینه توسعه، ارائه خدمات و زمینه ساز پیشرفت در جمهوری اسلامی ایران است. لذا، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل ارتباطات سازمانی مبتنی بر فرهنگ سازمانی اخلاق مدار در بخش دولت (بانکهای دولتی) شکل گرفت.
روش: پژوهش حاضر از حیث رویکرد استقرائی، از لحاظ هدف، کاربردی، ازنظر روششناسی کیفی است و راهبرد آن مبتنی بر نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری شامل مدیران بانکهای دولتی کشور، نخبگان حوزهی ارتباطات سازمانی بانکهای دولتی و افرادی که از ساختار این بانکها اطلاع داشتند بود. از میان انها 15 نفر با روش نمونه گیری انتخابی هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. با مصاحبه های نیمه ساختار یافته داده ها جمع آوری و در نهایت با روش کدگذاری سه گانه تحلیل شدند.
یافتهها: درمرحله کدگذاری باز 460 کد باز اولیه از محتوای مصاحبه استخراج شد.پس از بازنگری داده ها و ادغام مفاهیم مشابه، این کدهای اولیه به 120 کد ثانویه کاهش داده شد و در نهایت 18 مقوله (مولفه ها) شناسایی شد که با کدگذاری انتخابی مدل ارتباطات سازمانی مبتنی بر فرهنگ سازمانی اخلاق مدار شکل گرفت.
نتیجهگیری: ارتباطات سازمانی بسیار متأثّر از فرهنگ حاکم بر سازمان میباشد و هر چقدر که استراتژی ارتباطی و فرهنگی اخلاق مدارانه تری در سازمان بوجود آمده باشد، فرآیندهای سازمانی در حوزۀ منابع انسانی، بالاخص بانکها، بهینهتر خواهد بود.
|
|
واژههای کلیدی: ارتباطات سازمانی، فرهنگ سازمانی اخلاق مدار، بانکهای دولتی |
|
متن کامل [PDF 302 kb]
(499 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/10/17 | پذیرش: 1400/12/17 | انتشار: 1401/5/13
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|