طراحی و اعتبار یابی الگوی تلفیق مولفه های اخلاق حرفه ای با شایستگی های فنی رشته مکانیک صنایع
|
احمدرضا دوراندیش1، عزت الله نادری*2، مریم سیف نراقی2 |
1- 1. دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- 2. گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران |
|
چکیده: (40 مشاهده) |
زمینه: دنیای کار نوظهور مستلزم کسب مجموعهای از شایستگیهای غیرفنی همراه با شایستگیهای فنی در یک حرفه برای اشتغالپذیری پایدار است. این مقاله با هدف طراحی و اعتباریابی الگویی برای تلفیق مولفههای اخلاق حرفهای با شایستگیهای فنی در برنامهدرسی مبتنی بر شایستگی رشته مکانیک صنایع به رشته تحریر در آمده است.
روش: رویکرد تحقیقی حسب مفهوم و ماهیت تحقیق "آمیخته یا ترکیبی" است و هدف آن کاربردی است، جامعه در بخش طراحی الگو متشکل از برنامهریزان درسی، متخصصان اخلاق حرفهای و هنرآموزان و خبرگان دنیای کار بودند و نمونه به صورت هدفمند انتخاب شد و در بخش اعتباریابی، نمونه 28 نفر از برنامهریزان درسی رشتههای مکانیک به صورت تصادفی انتخاب شدند. دادهها در بخش طراحی الگو از روشهای اسنادی و دلفی و در بخش اعتباریابی دادههای به دست آمده از پرسشنامه، از طریق آزمون کولموگروف اسمیرنف و آمار توصیفی فراوانی، درصد و درصد تراکمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای این پژوهش الگویی ارائه گردید که با استفاده از یک ساختار سه بعدی فرآیند تلفیق در رشته مکانیک صنایع صورت گیرد. از منظر متخصصان الگوی ارائه شده با گزارههای مستخرج در ارتباط با تلفیق مولفههای اخلاق حرفهای در برنامهدرسی مبتنی بر شایستگی رشته مکانیک صنایع همخوانی و توافق بالایی دارد.
نتیجهگیری: فرآیند تلفیق شایستگیهای فنی با مولفههای اخلاق حرفهای در تمامی سطوح عناصر برنامهدرسی رشته مکانیک صنایع به دست آمد. نتایج این پژوهش میتواند در طراحی برنامهدرسی مبتنی بر شایستگی رشته مکانیک صنایع و سایر رشتههای فنی و حرفهای و مهارتی مورد استفاده قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفه ای، اعتباریابی، الگوی تلفیق، رشته مکانیک صنایع، شایستگی های فنی. |
|
متن کامل [PDF 779 kb]
(56 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/11/18 | پذیرش: 1398/1/17 | انتشار: 1401/3/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|