1- 1. دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- 2. گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (1175 مشاهده)
زمینه: دنیای کار نوظهور مستلزم کسب مجموعهای از شایستگیهای غیرفنی همراه با شایستگیهای فنی در یک حرفه برای اشتغالپذیری پایدار است. این مقاله با هدف طراحی و اعتباریابی الگویی برای تلفیق مولفههای اخلاق حرفهای با شایستگیهای فنی در برنامهدرسی مبتنی بر شایستگی رشته مکانیک صنایع به رشته تحریر در آمده است. روش: رویکرد تحقیقی حسب مفهوم و ماهیت تحقیق "آمیخته یا ترکیبی" است و هدف آن کاربردی است، جامعه در بخش طراحی الگو متشکل از برنامهریزان درسی، متخصصان اخلاق حرفهای و هنرآموزان و خبرگان دنیای کار بودند و نمونه به صورت هدفمند انتخاب شد و در بخش اعتباریابی، نمونه 28 نفراز برنامهریزان درسی رشتههای مکانیک به صورت تصادفی انتخاب شدند. دادهها در بخش طراحی الگو از روشهای اسنادی و دلفی و در بخش اعتباریابی دادههایبهدستآمدهازپرسشنامه، از طریق آزمون کولموگروف اسمیرنف وآمارتوصیفی فراوانی، درصدودرصدتراکمیموردتجزیهوتحلیلقرارگرفت. یافتهها: یافتههای این پژوهش الگویی ارائه گردید که با استفاده از یک ساختار سه بعدی فرآیند تلفیق در رشته مکانیک صنایع صورت گیرد. از منظر متخصصان الگوی ارائه شده با گزارههای مستخرج در ارتباط با تلفیق مولفههای اخلاق حرفهای در برنامهدرسی مبتنی بر شایستگی رشته مکانیک صنایع همخوانی و توافق بالایی دارد. نتیجهگیری: فرآیند تلفیق شایستگیهای فنی با مولفههای اخلاق حرفهای در تمامی سطوح عناصر برنامهدرسی رشته مکانیک صنایع به دست آمد. نتایج این پژوهش میتواند در طراحی برنامهدرسی مبتنی بر شایستگی رشته مکانیک صنایع و سایر رشتههای فنی و حرفهای و مهارتی مورد استفاده قرار گیرد.
Dourandish A, Naderi E, Seifnaraghi M. Designing and validating a Model for Integration of Professional Ethics Components with Technical Competencies for Industrial Mechanics Branch. Ethics in Science and Technology 2022; 17 (1) :66-74 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2581-fa.html
دوراندیش احمدرضا، نادری عزت الله، سیف نراقی مریم. طراحی و اعتبار یابی الگوی تلفیق مولفه های اخلاق حرفه ای با شایستگی های فنی رشته مکانیک صنایع. اخلاق در علوم و فناوری. 1401; 17 (1) :66-74