[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 17، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 74-66 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتبار یابی الگوی تلفیق مولفه های اخلاق حرفه ای با شایستگی های فنی رشته مکانیک صنایع
احمدرضا دوراندیش1 ، عزت الله نادری 2، مریم سیف نراقی2
1- 1. دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- 2. گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1175 مشاهده)
زمینه: دنیای کار نوظهور مستلزم کسب مجموعه­ای از شایستگی­های غیرفنی همراه با شایستگی­های فنی در یک حرفه برای اشتغال­پذیری پایدار است. این مقاله با هدف طراحی و اعتباریابی الگویی برای تلفیق مولفه­های اخلاق حرفه­ای با شایستگی‌های فنی در برنامه‌درسی مبتنی بر شایستگی رشته مکانیک صنایع به رشته تحریر در آمده است.
روش: رویکرد تحقیقی حسب مفهوم و ماهیت تحقیق "آمیخته یا ترکیبی" است و هدف آن کاربردی است، جامعه در بخش طراحی الگو متشکل از برنامه‌ریزان درسی، متخصصان اخلاق حرفه‌ای و هنرآموزان و خبرگان دنیای کار بودند و نمونه به صورت هدفمند انتخاب شد و در بخش اعتباریابی، نمونه 28 نفر از برنامه‌ریزان درسی رشته­های مکانیک به صورت تصادفی انتخاب شدند. داده‌ها در بخش طراحی الگو از روش‌های اسنادی و دلفی و در بخش اعتباریابی داده­های به دست آمده از پرسشنامه، از طریق آزمون کولموگروف اسمیرنف و آمار توصیفی فراوانی، درصد و درصد تراکمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ها: یافته­های این پژوهش الگویی ارائه گردید که با استفاده از یک ساختار سه بعدی فرآیند تلفیق در رشته مکانیک صنایع صورت گیرد. از منظر متخصصان الگوی ارائه شده با گزاره­های مستخرج در ارتباط با تلفیق مولفه­های اخلاق حرفه­ای در برنامه‌درسی مبتنی بر شایستگی رشته مکانیک صنایع همخوانی و توافق بالایی دارد.
نتیجه­گیری: فرآیند تلفیق شایستگی­های فنی با مولفه­های اخلاق حرفه­ای در تمامی سطوح عناصر برنامه‌درسی رشته مکانیک صنایع به دست آمد. نتایج این پژوهش می­تواند در طراحی برنامه‌درسی مبتنی بر شایستگی رشته مکانیک صنایع و سایر رشته­های فنی و حرفه­ای و مهارتی مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه ای، اعتباریابی، الگوی تلفیق، رشته مکانیک صنایع، شایستگی های فنی.
متن کامل [PDF 779 kb]   (610 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/18 | پذیرش: 1398/1/17 | انتشار: 1401/3/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dourandish A, Naderi E, Seifnaraghi M. Designing and validating a Model for Integration of Professional Ethics Components with Technical Competencies for Industrial Mechanics Branch. Ethics in Science and Technology 2022; 17 (1) :66-74
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2581-fa.html

دوراندیش احمدرضا، نادری عزت الله، سیف نراقی مریم. طراحی و اعتبار یابی الگوی تلفیق مولفه های اخلاق حرفه ای با شایستگی های فنی رشته مکانیک صنایع. اخلاق در علوم و فناوری. 1401; 17 (1) :66-74

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2581-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660