شناسایی پیشرانهای قصد خرید سبز با تأکید بر رعایت اخلاق زیستمحیطی
|
رسول عباسی1، فاطمه جاویدی، کریم گل محمدی |
|
|
چکیده: (1419 مشاهده) |
زمینه: امروزه توجه به محیط زیست و مسائل اخلاقی پیرامون آن، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. همچنین توجه به مسائل اخلاقی در زمینه محیط زیست و تولید و فروش محصولات سبز، به عنوان منبع اصلی تغییر استراتژیک، یکی از الزامات حیاتی برای سازمانها است تا در فعالیتها، تأثیرات منفی زیستمحیطی خود را به حداقل برسانند. هدف از این پژوهش، شناسایی پیشرانهای قصد خرید سبز با تأکید بر رعایت اخلاق زیستمحیطی میباشد.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی – تحلیلی است و از نظر نحوه جمعآوری دادهها کمی است. جامعه آماری تحقیق، شهروندان تهرانی هستند. با توجه به اینکه جامعه آماری تحقیق نامحدود میباشد، تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران در خطای 5 درصد بایستی حداقل 385 نفر باشد. در این پژوهش 390 نفر به روش در دسترس مورد مطالعه قرار گرفتهاند. ابزار تحقیق، پرسشنامههای استاندارد است. در تحلیل مدل مفهومی از روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. در بخش آمار استنتاجی، پایایی، روایی، آزمون فرضیات و ضریب مسیر انجام شد. برای تحلیل آماری از نرمافزارهای SPSS و SmartPLS استفاده شده است.
یافتهها: نتایج تحلیل آماری نشان میدهد روابط بین دانش زیستمحیطی، نگرانی زیستمحیطی، تصویر سبز سازمان و کیفیت ادراک شده سبز محصول با قصد خرید سبز مورد تأیید است ولی قیمت و کیفیت ادراک شده محصول در رابطه دانش زیستمحیطی، نگرانی زیستمحیطی و تصویر سبز سازمان با قصد خرید سبز مشتریان، نقش تعدیلگری ندارد.
نتیجهگیری: قصد خرید سبز مشتریان از دانش زیستمحیطی، نگرانی زیستمحیطی، تصویر سبز سازمان و کیفیت ادراک شده سبز محصول متأثر میشود. |
|
واژههای کلیدی: : اخلاق، اخلاق زیستمحیطی، محصول سبز، قصد خرید سبز |
|
متن کامل [PDF 859 kb]
(690 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/17 | پذیرش: 1398/5/12 | انتشار: 1400/6/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|