[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 16، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 55-48 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی پیشران‌های قصد خرید سبز با تأکید بر رعایت اخلاق زیست‌محیطی
رسول عباسی*1، فاطمه جاویدی1، کریم گل محمدی2
1- 1. گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)
2- 2. گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی تهران
چکیده:   (828 مشاهده)
زمینه: امروزه توجه به محیط زیست و مسائل اخلاقی پیرامون آن، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. همچنین توجه به مسائل اخلاقی در زمینه محیط زیست و تولید و فروش محصولات سبز، به عنوان منبع اصلی تغییر استراتژیک، یکی از الزامات حیاتی برای سازمان‌ها است تا در فعالیت‌ها، تأثیرات منفی زیست‌محیطی خود را به حداقل برسانند. هدف از این پژوهش، شناسایی پیشران‌های قصد خرید سبز با تأکید بر رعایت اخلاق زیست‌محیطی می‌باشد.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی تحلیلی است و از نظر نحوه جمع‌آوری داده‌ها کمی است. جامعه آماری تحقیق، شهروندان تهرانی هستند. با توجه به این‌که جامعه آماری تحقیق نامحدود می‌باشد، تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران در خطای 5 درصد بایستی حداقل 385 نفر باشد. در این پژوهش 390 نفر به روش در دسترس مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. ابزار تحقیق، پرسشنامه‌های استاندارد است. در تحلیل مدل مفهومی از روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. در بخش آمار استنتاجی، پایایی، روایی، آزمون فرضیات و ضریب مسیر انجام شد.  برای تحلیل آماری از نرم‌افزارهای SPSS و SmartPLS استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج تحلیل آماری نشان می‌دهد روابط بین دانش زیست‌محیطی، نگرانی زیست‌محیطی، تصویر سبز سازمان و کیفیت ادراک شده سبز محصول با قصد خرید سبز مورد تأیید است ولی قیمت و کیفیت ادراک شده محصول در رابطه دانش زیست‌محیطی، نگرانی زیست‌محیطی و تصویر سبز سازمان با قصد خرید سبز مشتریان، نقش تعدیل‌گری ندارد.
نتیجه‌گیری: قصد خرید سبز مشتریان از دانش زیست‌محیطی، نگرانی زیست‌محیطی، تصویر سبز سازمان و کیفیت ادراک شده سبز محصول متأثر می‌شود.
واژه‌های کلیدی: : اخلاق، اخلاق زیست‌محیطی، محصول سبز، قصد خرید سبز
متن کامل [PDF 859 kb]   (459 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/17 | پذیرش: 1398/5/12 | انتشار: 1400/6/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Identification of Drivers of Green Purchase Intention with Emphasis on Environmental Ethics. Ethics in Science and Technology 2021; 16 (2) :48-55
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2283-fa.html

عباسی رسول، جاویدی فاطمه، گل محمدی کریم. شناسایی پیشران‌های قصد خرید سبز با تأکید بر رعایت اخلاق زیست‌محیطی. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (2) :48-55

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2283-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645