تحلیل ساختاری فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزشهای اخلاقی، عملکرد شغلی و احساس آنومی اجتماعی
|
مجید بایگان1، حسن قلاوندی*2 |
1- دانشآموختۀ دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران 2- گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی،دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران |
|
چکیده: (88 مشاهده) |
زمینه: از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است، فرهنگ کار در صورتی که در قالب ارزشهای اخلاقی و حرفهای کار باشد، بر عملکرد و احساس آنومی اجتماعی فرد مؤثر واقع خواهد بود. بر همین اساس پژوهش حاضر به دنبال بررسی عملکرد شغلی و احساس آنومی اجتماعی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و اثر فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزش های اخلاقی بر آنها میباشد.
روش: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (204 نفر) در سال 1399 و نمونه پژوهش شامل 134 نفر که با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقهای و با فرمول کوکران انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامههای محقق ساخته و تحلیل داده ها با روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS24 و LISREL8/54 انجام گرفت.
یافتهها: رابطه فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزش های اخلاقی بر عملکرد شغلی با ضریب t (14/4 t Value:) و ضریب مسیر 45/0 و رابطه فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزش های اخلاقی با احساس آنومی اجتماعی با ضریب t (38/11 t Value:) و ضریب مسیر 085/0 – و رابطه احساس آنومی اجتماعی بر عملکرد شغلی با ضریب t (13/4 t Value:) و ضریب مسیر 48/0 – معنی دار میباشد.
نتیجه گیری: نتایج الگوی ساختاری پژوهش نشان داده که فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزشهای اخلاقی بر عملکرد شغلی با نقش میانجی احساس آنومی اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد و بین فرهنگ ارتباطات کاری با احساس آنومی اجتماعی و عملکرد شغلی و همچنین بین احساس آنومی اجتماعی با عملکرد شغلی رابطه معنی داری وجود دارد. |
شمارهی مقاله: 24 |
واژههای کلیدی: فرهنگ کار، آنومی اجتماعی، ارتباطات کاری، کار مشارکتی، عملکرد شغلی |
|
متن کامل [PDF 764 kb]
(129 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/4/9 | پذیرش: 1400/6/24 | انتشار: 1402/6/7
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|