1- دانشجو دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی،دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (1192 مشاهده)
زمینه: از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است، فرهنگ کار در صورتی که در قالب ارزشهای اخلاقی و حرفهای کار باشد، بر عملکرد و احساس آنومی اجتماعی فرد مؤثر واقع خواهد بود. بر همین اساس پژوهش حاضر به دنبال بررسی عملکرد شغلی و احساس آنومی اجتماعی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و اثر فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزش های اخلاقی بر آنها میباشد. روش: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (204 نفر) در سال 1399 و نمونه پژوهش شامل 134 نفر که با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقهای و با فرمول کوکران انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامههای محقق ساخته و تحلیل داده ها با روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS24 و LISREL8/54 انجام گرفت. یافتهها: رابطه فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزش های اخلاقی بر عملکرد شغلی با ضریب t (14/4 t Value:) و ضریب مسیر 45/0 و رابطهفرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزش های اخلاقی با احساس آنومی اجتماعیبا ضریب t (38/11 t Value:) و ضریب مسیر 085/0 –و رابطه احساس آنومی اجتماعی بر عملکرد شغلی با ضریب t (13/4 t Value:) و ضریب مسیر 48/0 –معنی دار میباشد. نتیجه گیری: نتایج الگوی ساختاری پژوهش نشان داده که فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزشهای اخلاقیبر عملکرد شغلی با نقش میانجی احساس آنومی اجتماعی رابطه معنیداری وجود دارد و بین فرهنگ ارتباطات کاری با احساس آنومی اجتماعی و عملکرد شغلی و همچنین بین احساس آنومی اجتماعی با عملکرد شغلیرابطه معنیداری وجود دارد.
baygan M, ghalavandi H. Structural Analysis of Work Communication Culture Based on Moral Values, Job Performance and Feeling of Social Anomie. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (2) : 24 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2123-fa.html
بایگان مجید، قلاوندی حسن. تحلیل ساختاری فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزشهای اخلاقی، عملکرد شغلی و احساس آنومی اجتماعی. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (2) :186-194