پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان براساس اقتدار اخلاقی اساتید، جهتگیری اهداف پیشرفت، سبکهای تنظیم شناختی هیجان و هیجانات پیشرفت تحصیلی
|
حسن امین پور1، سید داود حسینی نسب2، معصومه آزموده2 |
1- 1. دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران 2- 2. گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران |
|
چکیده: (695 مشاهده) |
زمینه: سرزندگی تحصیلی به معنای توانایی موفقیتآمیز دانشآموزان و دانشجویان در روبهرو شدن با مانعها و چالشهای تحصیلی و غلبه کردن بر آنهاست. هدف این پژوهش تعیین رابطه منابع اقتدار اخلاقی اساتید، جهتگیری اهداف پیشرفت، سبکهای تنظیم شناختی هیجان و هیجانات پیشرفت با سرزندگی تحصیلی در دانشجویان بود.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری همه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای و طبقهای 386 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد شده و برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام با کمک نرمافزار SPSS 24 استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاکی از رابطه مثبت و معنادار میان اقتدار اخلاقی اساتید و سرزندگی تحصیلی دانشجو است. همچنین با افزایش نمره هیجانات پیشرفت تحصیلی مثبت، سرزندگی تحصیلی افزایش یافت و با افزایش نمره هیجانات پیشرفت تحصیلی منفی، سرزندگی تحصیلی کاهش یافت. از سویی با افزایش نمره سبکهای تنظیم شناختی هیجانی سازگار، سرزندگی تحصیلی افزایش یافت و با افزایش نمره سبکهای تنظیم شناختی هیجانی ناسازگار، سرزندگی تحصیلی کاهش یافت و با افزایش نمره جهتگیری هدف تسلطی گرایشی، سرزندگی تحصیلی افزایش یافت.
نتیجهگیری: بی شک اقتدار اخلاقی اساتید، جهتگیری اهداف پیشرفت، سبکهای تنظیم شناختی هیجان و هیجانات پیشرفت تحصیلی نقشی مهم در شکل گیری سرزندگی تحصیلی ایفا می کنند. |
|
واژههای کلیدی: سرزندگی تحصیلی، اقتدار اخلاقی، پیشرفت تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 470 kb]
(305 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/5 | پذیرش: 1400/2/27 | انتشار: 1402/3/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|