[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 18، شماره 1 - ( 3-1402 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 139-131 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان براساس اقتدار اخلاقی اساتید، جهت‌گیری اهداف پیشرفت، سبک‌های تنظیم شناختی هیجان و هیجانات پیشرفت تحصیلی
حسن امین پور1، سید داود حسینی نسب2، معصومه آزموده2
1- 1. دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
2- 2. گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (694 مشاهده)
زمینه: سرزندگی تحصیلی به معنای توانایی موفقیت‌آمیز دانش‌آموزان و دانشجویان در روبه‌رو شدن با مانع‌ها و چالش‌های تحصیلی و غلبه کردن بر آن‌هاست. هدف این پژوهش تعیین رابطه منابع اقتدار اخلاقی اساتید، جهت‌گیری اهداف پیشرفت، سبک‌های تنظیم شناختی هیجان و هیجانات پیشرفت با سرزندگی تحصیلی در دانشجویان بود.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری همه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه ای و طبقه‌ای 386 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های استاندارد شده و برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام با کمک نرم‌افزار SPSS 24 استفاده شد.
یافته­ها: نتایج حاکی از رابطه مثبت و معنادار میان اقتدار اخلاقی اساتید و سرزندگی تحصیلی دانشجو است. همچنین با افزایش نمره هیجانات پیشرفت تحصیلی مثبت، سرزندگی تحصیلی افزایش یافت و با افزایش نمره هیجانات پیشرفت تحصیلی منفی، سرزندگی تحصیلی کاهش یافت. از سویی با افزایش نمره سبک‌های تنظیم شناختی هیجانی سازگار، سرزندگی تحصیلی افزایش یافت و با افزایش نمره سبک‌های تنظیم شناختی هیجانی ناسازگار، سرزندگی تحصیلی کاهش یافت و با افزایش نمره جهت‌گیری هدف تسلطی گرایشی، سرزندگی تحصیلی افزایش یافت.
نتیجه‌گیری­: بی شک اقتدار اخلاقی اساتید، جهت‌گیری اهداف پیشرفت، سبک‌های تنظیم شناختی هیجان و هیجانات پیشرفت تحصیلی نقشی مهم در شکل گیری سرزندگی تحصیلی ایفا می کنند.
واژه‌های کلیدی: سرزندگی تحصیلی، اقتدار اخلاقی، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 470 kb]   (305 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/5 | پذیرش: 1400/2/27 | انتشار: 1402/3/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Predicting Students 'Academic Vitality based on Professors' Moral Authority, Achievement Goal Orientation, Cognitive Emotion Regulation Styles, and Academic Achievement Emotions. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (1) :131-139
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2119-fa.html

امین پور حسن، حسینی نسب سید داود، آزموده معصومه. پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان براساس اقتدار اخلاقی اساتید، جهت‌گیری اهداف پیشرفت، سبک‌های تنظیم شناختی هیجان و هیجانات پیشرفت تحصیلی. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (1) :131-139

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2119-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645