تحلیل رابطه مدیریت استعداد و مدیریت دانش با در نظر گرفتن نقش میانجی اخلاق سازمانی
|
مراد خوشدل مفیدی، محمدرضا باقرزاده، اسدالله مهرآرا |
|
|
چکیده: (2437 مشاهده) |
زمینه: گمرک ایران در اجرای مأموریت مرزبانی اقتصادی با توجه به تغییرات روزافزون جهان تجارت، نیاز به مفاهیم جدید جهت همگامی با آن را دارد. بر این اساس، هدف این پژوهش بررسی رابطه مدیریت استعداد با مدیریت دانش با نقش میانجی اخلاق سازمانی در سازمان گمرک است.
روش: تحقیق حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری کلیه کارکنان گمرک که تعداد در زمان پژوهش 8364 نفر بودند که ازاینبین 373 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و از طریق پرسشنامههای 1. مدیریت استعداد 54 گویه محقق ساخته، 2. ابزار اندازهگیری اخلاق سازمانی از پرسشنامه اخلاق سازمانی CEP) ) 5 گویِه 3. مدیریت دانش بر اساس پرسشنامه مدیریت دانش 42 گویه، جمعآوری اطلاعات انجام و از طریق معادلات ساختاری PLS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: تحلیل دادهها نشان داد مقدار آماره t در مسیر اخلاق سازمانی و مدیریت دانش برابر با 894/16 و بزرگتر از 96/1 است و همچنین مقدار آماره t در مسیر مدیریت استعداد و اخلاق سازمانی برابر با 537/6 و بزرگتر از 96/1 است، پس رابطه میان آنها معنیدار است اما برای مسیر سوم یعنی مدیریت استعداد و مدیریت دانش مقدار آماره t برابر با 644/0 و کوچکتر از 96/1 است، لذا این دو رابطه معنیدار نمیباشد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش، مدیریت استعداد در سازمان گمرک از طریق اخلاق سازمانی بر مدیریت دانش تأثیرگذار میباشد. |
|
واژههای کلیدی: مدیریت استعداد، مدیریت دانش، اخلاق سازمانی، گمرک |
|
متن کامل [PDF 686 kb]
(565 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/8 | پذیرش: 1399/6/7 | انتشار: 1399/6/7
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|