نقش مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بر سوء اخلاق سازمانی کارکنان
|
تقی زواره، پیمان یارمحمدزاده، مریم آرامی |
|
|
چکیده: (2122 مشاهده) |
زمینه: از عوامل مهم کاهش سوءاخلاق سازمانی، مدیریت دانش سازمانی در تمام زمینهها و یادگیری سازمانی است که پژوهشات مختلف به نوعی به این عوامل اشاره کردهاند. هدف این مقاله تبیین نقش مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بر سوء اخلاق سازمانی کارکنان است.
روش: پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن کارکنان اداری نواحی پنجگانه آموزش و پرورش شهر تبریز بود. حجم نمونه آماری پژوهش 207 کارمند تعیین و با استفاده از روش تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب گردیدند . ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده . برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه با روش گام به گام استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادند که بین مؤلفههای مدیریت دانش و سوء اخلاق سازمانی کارکنان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. رابطه بین یادگیری سازمانی و سوء اخلاق سازمانی به غیر از مؤلفههای فرهنگسازمانی و رهبری و مشارکت کارکنان منفی و معنادار به دست آمد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که مولفههای برونیسازی دانش و توسعه و شایستگی، رهبری مشارکتی و ساختار سازمانی توانستند سوء اخلاق سازمانی را پیشبینی نمایند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد متغیرهای سوء اخلاق سازمانی، مدیریت دانش، یادگیری سازمانی ضمن داشتن رابطه معنیدار با همدیگر،
پیشبینیهای خوبی نیز از همدیگر دارند که توجه به این زمینهها میتوانند در کاهش سوء اخلاق سازمانی به عنوان یکی از مشکلات و معضلات سازمانهای کشور موثر واقع گردند.
|
|
واژههای کلیدی: سوء اخلاق سازمانی، مدیریت دانش، یادگیری سازمانی |
|
متن کامل [PDF 1021 kb]
(994 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/11/11 | پذیرش: 1398/11/11 | انتشار: 1398/11/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|