[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 14، شماره 4 - ( 11-1398 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 77-68 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بر سوء اخلاق سازمانی کارکنان
تقی زواره، پیمان یارمحمدزاده*، مریم آرامی
چکیده:   (1865 مشاهده)
زمینه: از عوامل مهم کاهش سوءاخلاق سازمانی، مدیریت دانش سازمانی در تمام زمینه­ها و یادگیری سازمانی است که پژوهشات مختلف  به نوعی به این عوامل اشاره کرده‌اند. هدف این مقاله تبیین نقش مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بر سوء اخلاق سازمانی کارکنان است.
روش: پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن کارکنان اداری نواحی پنج‌گانه آموزش و پرورش شهر تبریز بود. حجم نمونه آماری پژوهش 207 کارمند تعیین و با استفاده از روش تصادفی طبقه‌ای نسبتی انتخاب گردیدند . ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده . برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آماره‌های توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه با روش گام به گام استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان دادند که بین مؤلفه‌های مدیریت دانش و سوء اخلاق سازمانی کارکنان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. رابطه بین یادگیری سازمانی و سوء اخلاق سازمانی به ‌غیر از مؤلفه‌های فرهنگ‌سازمانی و رهبری و مشارکت کارکنان منفی و معنادار به دست آمد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که مولفه‌های برونی‌سازی دانش و توسعه و شایستگی، رهبری مشارکتی و ساختار سازمانی توانستند سوء اخلاق سازمانی را پیش‌بینی نمایند.
نتیجه‌‍‌گیری: نتایج نشان داد متغیرهای سوء اخلاق سازمانی، مدیریت دانش، یادگیری سازمانی ضمن داشتن رابطه معنی­دار با همدیگر،
پیش­بینی­های خوبی نیز از همدیگر دارند که توجه به این زمینه‌ها می‌توانند در کاهش سوء اخلاق سازمانی به عنوان یکی از مشکلات و معضلات ساز­مانهای کشور موثر واقع گردند.
 
واژه‌های کلیدی: سوء اخلاق سازمانی، مدیریت دانش، یادگیری سازمانی
متن کامل [PDF 1021 kb]   (882 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/11 | پذیرش: 1398/11/11 | انتشار: 1398/11/11
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Role of Knowledge Management and Organizational Learning on Personnel Organizational Immorality. Ethics in Science and Technology 2020; 14 (4) :68-77
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1616-fa.html

زواره تقی، یارمحمدزاده پیمان، آرامی مریم. نقش مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بر سوء اخلاق سازمانی کارکنان. اخلاق در علوم و فناوری. 1398; 14 (4) :68-77

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1616-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 4 - ( 11-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645