[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( 3-1391 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 55-64 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان رعایت مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای آموزش در اعضای هیأت علمی دانشگاه شاهد
چکیده:   (517 مشاهده)
زمینه: پژوهش حاضر به دنبال بررسی میزان رعایت مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای آموزش اعضای هیأت علمی‌است. از آنجا که محیط‌های آموزشی و بالاخص دانشگاه‌ها، وظیفه‌ای خطیر در جهت تربیت افراد و رشد و توسعه جامعه ایفا می‌کنند، ضرورت رعایت اخلاق حرفه‌ای هیأت علمی‌به‌خاطر تأثیرگذاری شگرف برروی دانشجویان که اداره امور کشور را در ابعاد مختلف به دست خواهند گرفت مضاعف است.
 
روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شاهد می‌باشند که با فرمول کرجسی و مورگان از تعداد 5758 نفر تعداد 361 نفر از آنها به‌عنوان نمونه تحقیق اتنخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبارآن از دید متخصصان مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آزمون با ضریب آلفای کرونباخ علمی87/. تعیین گردیده است. در تحلیل داده‌های حاصل از ابزار پژوهش از آزمون‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی(آزمون تی تک گروهی،آزمون فرید من) استفاده شده است.
 
یافته‏ ها: یافته‌های پژوهش حاکی از اهمیت رعایت اخلاق حرفه‌ای در امر آموزش از دیدگاه دانشجویان است. از دیدگاه دانشجویان مؤلفه‌های اخلاقی رعایت شده از جانب اعضای هیأت علمی از بیشترین تا کمترین مؤلفه عبارت‌اند از: رعایت ادب و نزاکت در برابر دانشجویان، حفظ اسرار دانشجویان توسط اساتید، عدم تأمین منافع مادی در قبال دادن نمره به دانشجویان، جلب اعتماد و احترام دانشجویان، داشتن روحیه تحمل و بردباری و سعه صدر در برخورد با دانشجویان از طرف اساتید، توجه به آراستگی ظاهر و پوشش مناسب توسط اساتید، پرهیز از شوخی و طنزهای ناشایست وعدم استفاده اساتید از امکانات دانشگاهی جهت امور شخصی. همچنین نتایج حاکی از تفاوت در اولویت‌بندی این مؤلفه‌ها در در دانشکده‌های پزشکی و غیر پزشکی است. از دید دانشجویان در دانشکده‌های پزشکی اخلاق حرفه‌ای بیشتر از غیر پزشکی رعایت می‌شود. اما این تفاوت از نظری آماری معنادار نیست.
 
نتیجه‌گیری: بهترین راهکار برای بهبود اخلاق حرفه‌ای، تلاش در جهت تهیه و تدوین منشور اخلاقی در دانشگاه‌ها با کمک مسؤولین امر و صاحب‌نظران و نهادینه کردن این امر در دانشگاه‌هاست.
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای آموزش، دانشجو، دانشگاه شاهد، مؤلفه‌های اخلاقی، هیأت علمی
متن کامل [PDF 271 kb]   (142 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The role of ethics in the fraud reduction of insurance companies from customer’s point of view (case study: Policy holders of auto insurance department) . Ethics in science and Technology. 2012; 7 (1) :55-64
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-710-fa.html

بررسی میزان رعایت مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای آموزش در اعضای هیأت علمی دانشگاه شاهد. اخلاق در علوم و فنّاوری. 1391; 7 (1) :55-64

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-710-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( 3-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764