رابطه اعتماد و سکوت در بهبود فضای اخلاقی کار: نقش میانجی حمایت سازمانی
|
ترانه عنایتی1، علیرضا عالی پور2، اکرمه السادات یعقوبی3 |
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران 2- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و کمیسر دریایی، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی، نوشهر، ایران 3- مدیریت آموزش عالی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران |
|
چکیده: (2392 مشاهده) |
زمینه: در چند سال اخیر، محققان رابطه بین گرایش های کاری کارکنان را با سکوت سازمانی مورد بررسی قرار دادهاند؛ اما، آنچه که تا کنون مورد تحلیل قرار نگرفته نقش میانجی متغیر حمایت سازمانی در رابطه بین اعتماد و سکوت در دانشگاه ها به منظور بهبود فضای اخلاقی کار میباشد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی حمایت سازمانی ادراک شده در رابطه بین اعتماد و سکوت در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعهآماری، شامل کلیه کارکنان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در سال 1394 به تعداد 1765 نفر میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 231 نفر محاسبه شد. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای با تخصیص متناسب برای واحدهای دانشگاهی میباشد. دادهها از طریق سه پرسشنامه سکوت سازمانی، اعتماد سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده جمعآوری گردید. برای تحلیل داده ها از آزمون t تک نمونهای، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد حمایت سازمانی ادراک شده بر سکوت سازمانی با ضریب مسیر در حالت تخمین ضرایب استاندارد (89/0- = β) تأثیر مستقیم و منفی دارد . همچنین با تأیید نقش میانجی بودن حمایت سازمانی ادراک شده ، اعتماد سازمانی با ضریب مسیر تخمین ضرایب استاندارد (56/0- = β) بر متغیر سکوت سازمانی در دانشگاه ها اثر غیرمستقیم و منفی دارد.
نتیجه گیری: وجود فضای اعتماد در دانشگاه ها و مراکز آموزشی و همراهی آن با حمایت سازمانی در بین کارکنان دانشمحور موجب شکست سکوت می گردد و بدین ترتیب، فضای اخلاقی در دانشگاه ها را بهبود خواهد بخشید.
ر |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، حمایت سازمانی ادراک شده، اعتماد، سکوت سازمانی |
|
متن کامل [PDF 911 kb]
(732 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/16 | پذیرش: 1398/3/16 | انتشار: 1398/3/16
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|