نقش میانجی وفاداری سازمانی در رابطه بین اخلاق کاری با رفتارهای انحرافی در محیط کار
|
محسن گل پرور*، محمدعلی نادی |
|
|
چکیده: (4044 مشاهده) |
زمینه: این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی وفاداری سازمانی در رابطه بین اخلاقی کاری اسلامی با رفتارهای انحرافی در محیط کار در یکی از شرکتهای وابسته به وزارت نفت در شهر اصفهان به مرحله اجرا درآمد.
روش کار: برای دستیابی به اهداف پژوهش 311 نفر از کارکنان شرکت مذکور به شیوه تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامههای پژوهش انتخاب شدند. گروه نمونه پژوهش به پرسشنامههای 15 سؤالی اخلاق کاری اسلامی (با دو زیرمقیاس کار دقیق و انساندوستانه با 8 سؤال و استقلال و سودمندی اجتماعی با 7 سؤال)، وفاداری سازمانی با 7 سؤال و رفتارهای انحرافی در محیط کار با 12 سؤال پاسخ دادند. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، الگوسازی معادله ساختاری و تحلیل رگرسیون میانجی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل دادهها نشان دادند که اخلاق کاری اسلامی با وفاداری سازمانی (616/0=r) و رفتارهای انحرافی در محیط کار (213/0- =r) دارای رابطه معنادار (01/0P<)، وفاداری سازمانی نیز با رفتارهای انحرافی دارای رابطه معکوس و معنادار (318/0-=r) بود. نتایج الگوسازی معادله ساختاری و تحلیل رگرسیون میانجی نشان داد که وفاداری سازمانی نقش میانجی را در رابطه اخلاق کاری اسلامی با رفتارهای انحرافی در محیط کار ایفاء میکند.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق حاکی از آن است که اخلاق کاری اسلامی ابتدا باعث تقویت وفاداری سازمانی می شود و سپس وفاداری سازمانی موجبات تضعیف رفتارهای انحرافی در محیط کار را فراهم می کند.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق کاری اسلامی، وفاداری سازمانی، رفتارهای انحرافی در محیط کار |
|
متن کامل [PDF 216 kb]
(976 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/21 | پذیرش: 1396/7/21 | انتشار: 1396/7/21
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|