[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( 5-1391 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 14-1 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل مؤثر و پیامدهای رفتارهای غیردانشگاهی در میان استادان دانشگاه
علی اصغر پور عزت، آرین قلی پور، الهام حیدری، سمیرا ندیر خانلو، مجید سعیدی نژآد
چکیده:   (3071 مشاهده)
زمینه: وجود انتظارات خاص از دانشگاهیان به‌دلیل دارا بودن وظایف و مأموریت‌های حساس و ویژه در جوامع، تأثیر گذاری رفتارهای آنها را دوچندان می‌کند. از این‌رو بروز رفتارهای غیردانشگاهی در میان آنها علاوه بر تأثیر مستقیم بر تجربیات تحصیلی، کیفیت یادگیری و ادراکات دانشجویان از دانشگاه، می‌تواند تأثیرات غیرمستقیم گسترده‌ای نیز در سایر حوزه‌های جامعه داشته و اعتبار و وجهه دانشگاه را به مخاطره اندازد. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله ضمن بررسی دیدگاه‌های استادان نسبت به رفتارهای غیردانشگاهی، علل بروز این رفتارها و پیامدهای آن بررسی شده است.
 
روش کار: در این مقاله، با توجه به ماهیت پژوهش، از روش تحلیل تِم و برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه استفاده شده است. همچنین برای نمونه‌گیری‌، روش گلوله برفی مورد استفاده قرار گرفته است.
 
یافته‌ها: پس از بررسی ادبیات تحقیق و مصاحبه با 32 نفر از استادان یا خبرگان آگاه، 7 عامل به‌عنوان مهم‌ترین علل بروز رفتار غیردانشگاهی در دانشگاه‌های ایران شناسایی شد که عبارت‌انداز؛ ساختار نامتناسب دانشگاهی خصوصاً نظام ارزیابی و ارتقاء اساتید‌، مشکلات مالی و عدم امنیت شغلی، عدم استقلال دانشگاه و عدم مشارکت در امور جامعه، عدم وجود هویت مشخص دانشگاهی‌، عدم آشنایی با رفتارهای غیردانشگاهی و دانشگاهی، ضعف شخصیت و مسائل اعتقادی و فرهنگی. همچنین با توجه به نتایج تحقیق می‌توان گفت تأثیر پیامدهای رفتار غیردانشگاهی در سه سطح فردی، دانشگاهی و کلان(جامعه) قابل بررسی است.
 
نتیجه‌گیری: بدون شک علمی شدن فرهنگ دانشگاهی، تعریف و شفاف‌سازی هویت دانشگاهی برای استادان و دانشجویان، اصلاح نظام ارزیابی و ارتقاء استادان، ارزش قائل شدن برای شئونات اخلاقی، اصلاح نحوه جامعه‌پذیری دانشجویان، تلفیق معیارهای فرهنگی-اخلاقی و علمی-آموزشی و بازپردازی چهره‌های اخلاقی تاریخ حوزه و دانشگاه، می‌تواند راه‌گشای اصلاح وضع موجود دانشگاه‌ها باشد
واژه‌های کلیدی: رفتار غیردانشگاهی، اخلاق دانشگاهی، اخلاق حرفه‌ای
متن کامل [PDF 175 kb]   (714 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/9 | پذیرش: 1396/7/9 | انتشار: 1396/7/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Antecedents and Outcomes of Non-Academic Behaviors Among University Professors . Ethics in Science and Technology 2012; 7 (2) :1-14
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-693-fa.html

پور عزت علی اصغر، قلی پور آرین، حیدری الهام، ندیر خانلو سمیرا، سعیدی نژآد مجید. شناسایی عوامل مؤثر و پیامدهای رفتارهای غیردانشگاهی در میان استادان دانشگاه . اخلاق در علوم و فناوری. 1391; 7 (2) :1-14

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-693-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 5-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660