تحلیل رابطۀ فضای کاری اخلاقی و عملکرد کارکنان فروش
|
آتنا بلبل امیری، مرتضی موقر*، میثم شیرخدایی |
|
|
چکیده: (2816 مشاهده) |
زمینه: کارکنان بخش فروش حلقه اتصال سازمان و مشتریان هستند. مدیران با ایجاد فضای کاری اخلاقی در این بخش، میتوانند نقش مهمی در ایجاد نتایج مثبت برای کارکنان، مشتریان و البته سازمان ایفا نمایند. هدف از تحقیق حاضر تحلیل رابطۀ فضای کاری اخلاقی و عملکرد کارکنان فروش با در نظر گرفتن اثر واسطهای تعهد سازمانی و استرس شغلی بوده است.
روش: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری متشکل از کارکنان بخش فروش فروشگاههای پوشاک استان مازندران بودهاند که از بین آنها 411 نفر بهعنوان نمونه و از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب گردیدهاند. در جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد: فضای کاری اخلاقی، استرس شغلی، تعهد سازمانی و عملکرد کارکنان فروش، با روایی و پایایی مورد تائید استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری و نرمافزارهای AMOS 22 و SPSS 19 استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاکی از وجود روابط مثبت و معنیدار بین فضای کاری اخلاقی با تعهد سازمانی و تعهد سازمانی با عملکرد کارکنان بوده است. وجود رابطه مثبت بین فضای کاری اخلاقی با عملکرد کارکنان از یکسو و روابط منفی بین فضای کاری اخلاقی با استرس شغلی و بین استرس شغلی با عملکرد کارکنان فروش از سوی دیگر از دیگر مهمترین یافتههای این پژوهش هست.
نتیجهگیری: ایجاد فضای کاری اخلاقی در فروشگاه منجر به افزایش تعهد سازمانی، کاهش استرس شغلی و درنهایت بهبود عملکرد کارکنان فروش خواهد شد.
|
|
واژههای کلیدی: استرس شغلی، تعهد سازمانی، عملکرد کارکنان فروش، فضای کاری اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 169 kb]
(1417 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/18 | پذیرش: 1396/6/18 | انتشار: 1396/6/18
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|