[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 20، شماره 3 - ( 8-1404 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 71-64 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر تفکر مراقبتی و شفقت به خود دانش‌آموزان
مینا زارع زاده1 ، محسن شاکری2 ، کاظم برزرگر بفروئی3 ، مهدیه استبرقی4
1- دانش آموختۀ کارشناس ارشد ، گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. ، shakerimohsen@yazd.ac.ir
3- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
4- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده:   (6 مشاهده)
زمینه: هوش اخلاقی یکی از ابعاد هوش است که می‌تواند چارچوبی برای عملکرد صحیح انسان فراهم آورد. تربیت هوش اخلاقی، یکی از مؤلفه‌های مهم تربیت کودک است که می‌تواند به رشد فردی و اجتماعی کودکان کمک کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر تفکر مراقبتی و شفقت به خود دانش‌آموزان انجام شد.
روش: روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیش ­آزمون - پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان پایه ششم ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1403-1402 بود. نمونه شامل 52 دانش­ آموز پایه ششم بود که به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (26 نفر) و کنترل (26 نفر) گماشته شدند. بسته آموزش هوش اخلاقی مبتنی بر نظر بوربا (2005)، طی 11 جلسه 90 دقیقه­ ای اجرا شد. جهت گردآوری داده­ ها از دو پرسش‌نامه تفکر مراقبتی هدایتی (1396) و پرسش‌نامه شفقت به خود نف (2003) استفاده شد. داده­ های جمع­ آوری شده با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره و به کمک نرم­ا فزار SPSS نسخه 25 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته­ ها: نتایج آزمون مانکوا نشان داد آموزش هوش اخلاقی بر بهبود تفکر مراقبتی (68/0) و شفقت به خود (52/0) در دانش­آموزان پایه ششم تأثیر مثبت و معناداری در سطح 01/0 دارد.
نتیجه­ گیری: با توجه به این که هوش اخلاقی اکتسابی است؛ در نظام آموزش و پرورش، مشاوران تحصیلی، معلمان و مربیان می ­توانند با بهره­ گیری از آموزش هوش اخلاقی، به ارتقاء تفکر مراقبتی و شفقت به خود در            دانش­ آموزان کمک کنند.
واژه‌های کلیدی: هوش اخلاقی، تفکر مراقبتی، شفقت به خود، دانش آموزان
متن کامل [PDF 982 kb]   (17 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/12/17 | پذیرش: 1404/2/8 | انتشار: 1404/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarezade M, Shakeri M, Barzegar Bafrooei K, Estabraghi M. Investigate the Effectiveness of Moral Intelligence Training on Caring Thinking and Self-Compassion among Students. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (3) :64-71
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3411-fa.html

زارع زاده مینا، شاکری محسن، برزرگر بفروئی کاظم، استبرقی مهدیه. اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر تفکر مراقبتی و شفقت به خود دانش‌آموزان. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (3) :64-71

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3411-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 3 - ( 8-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.19 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4725