[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 20، شماره 3 - ( 8-1404 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 89-81 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتبارسنجی الگوی کاربرد اخلاق‌مدارانه هوش‌مصنوعی در آموزش عالی
محمدحسین زارعی
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، Mhzarei@pnu.ac.ir
چکیده:   (7 مشاهده)
زمینه: گسترش کاربرد هوش مصنوعی در جامعه نیازمند شناخت اصول اخلاقی در جهت استفاده مطمئن از این فناوری است. هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی کاربرد اخلاق‌مدارانه هوش‌مصنوعی در آموزش‌عالی است.
روش‌: در این پژوهش کاربردی از رویکرد آمیخته با دو روش تحلیل محتوا و توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. برای شناسایی مؤلفه‌های الگو با19نفر از متخصصان موضوعی مصاحبه صورت گرفت و در بخش کمی به منظور اعتبارسنجی الگو تعداد168نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده کامپیوتر دانشگاه‌ شیراز و صنعتی شیراز پرسشنامه را تکمیل کردند. نمونه‌گیری در بخش کیفی هدفمند و معیار انتخاب نمونه اشباع نظری داده‌ها بود و در بخش کمی نمونه با روش تصادفی ساده بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار پژ.هش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و دربخش کمی پرسشنامه محقق ساخته شامل مؤلفه‌های شناسایی شده در بخش کیفی(38سؤال)بود. روایی اصالت داده‌های کیفی توسط 6نفر از متخصصان موضوعی و  پایایی پرسشنامه با آلفای97/0تأیید شد. یافته‌های کیفی در نرم‌افزارMAXQDA به شیوه گرنددتئوری از نوع اشتراوس و کوربین تحلیل شدند و داده‌های کمی با تحلیل عامل تأییدی اعتبارسنجی شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها در بخش کیفی شامل8 کد انتخابی،17کد محوری و132کد باز بود. در بخش کمی آزمون بارتلت کفایت حجم نمونه را تأیید کرد و نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد که مؤلفه‌های الگو از اعتبار عالی برخوردار است(RMSEA=0/043).
نتیجه‌گیری: یافته‌های بخش کیفی پژوهش علاوه‌بر شناساندن مؤلفه‌های کاربرد اخلاقی هوش‌مصنوعی در آموزش‌عالی منجر به طراحی الگو شد. این الگو سبب توسعه استحکام و امنیت هوش‌مصنوعی در آموزش و ترویج کاربرد اخلاقی آن خواهد شد که از دیدگاه متخصصان موضوعی از اعتبار بالایی برخوردار است.

 
واژه‌های کلیدی: هوش مصنوعی، اخلاق، آموزش عالی
متن کامل [PDF 942 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/25 | پذیرش: 1404/1/26 | انتشار: 1404/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei M H. Design and Validation of an Ethical AI Framework in Higher Education. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (3) :81-89
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3396-fa.html

زارعی محمدحسین. طراحی و اعتبارسنجی الگوی کاربرد اخلاق‌مدارانه هوش‌مصنوعی در آموزش عالی. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (3) :81-89

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3396-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 3 - ( 8-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4725