1- گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- گروه مدیریت ، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، mohammadheydarigujani@gmail.com 3- دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (21 مشاهده)
زمینه: رهبری اخلاقی بر نحوه استفاده از قدرت اجتماعی توسط مدیران و سرپرستان در تصمیم گیری ها و اقدامات محیط کار و نحوه تأثیر و نفوذ آنها بر دیگران متمرکز است. هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل رهبری اخلاقی در سازمان های دولتی ایران است. روش : مقاله حاضر با استفاده از رویکرد فراترکیب انجام شد. فراترکیب یا متاسنتز روشی کیفی مبتنی بر مرور سیستماتیک است. در این مطالعۀ مروری محقق به ارزیابی و تحلیل نظاممند 212 مورد از یافتههای پژوهشهای پیشین پرداخت که بعد از انجام مراحل پایش به 40 مقاله مربوط کاسته شد. به منظور بررسی روایی و پایایی یافتهها با استفاده از پرسشنامه نظر 12 نفر از خبرگان حوزۀ مدیریت جمع آوری گردید و با استفاده از چهار معیار ضریب هولستی، ضریب پی اسکات، شاخص کاپای کوهن و آلفای کرپیندروف پایایی تحقیق بررسی و برای روایی شاخص نسبت اعتبار محتواییلاوشه مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت با استفاده از روش آنتروپی شانون به تعیین ضریب اثر عوامل شناساییشده و رتبه بندی آنها، پرداخته شد. یافته ها: طبقاینپژوهشتعداد 4بعد اصلی و 12 مولفه برای رهبری اخلاقی به دست آمد که نتایج نشانگر روایی و پایایی موارد بدست آمده بود . نتیجه گیری: تحقیق نشان داد بر اساس مطالعات انجام شده ابعادی همچون، توان انجام وظایف مدیریتی و رهبری، خصوصیات فردی، خصوصیات اجتماعی و نفوذ آرمانی و هویت بخشی بنیان رهبری اخلاقی را تشکیل می دهند. که مشخص شد مولفه نفوذ بر پیروان بیشترین تاثیر را بین مولفه های تحقیق داراست .
Ahmadi Sharif M, Heydari Gujani M, Bafghi P. Ethical Leadership Model in Iran's Government Organizations. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (3) :53-63 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3319-fa.html
احمدی شریف محمود، حیدری گوجانی محمد، بافقی پرستو. الگوی رهبری اخلاقی در سازمان های دولتی ایران با استفاده از روش فراترکیب. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (3) :53-63