[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 20، شماره 3 - ( 8-1404 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 109-101 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش خودآگاهی هیجانی در شکل گیری هویت اخلاقی با اثر میانجی انگیزه درونی
محمدرضا زائری بهروز1 ، مهسا محمودی مشایی2 ، شقایق رستمی ماتک3 ، مینا صادق زاده4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام آباد غرب، کرمانشاه، ایران
2- دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
3- کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب، تهران، ایران
4- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد زرین شهر، اصفهان، ایران
چکیده:   (6 مشاهده)
زمینه: مفهوم هویت اخلاقی نشانگر میزان اهمیت ملاحظات اخلاقی برای چارچوب هویت فرد است و از آنجا که هویت بخش مهمی از وجود انسان بوده و زندگی شخصی و اجتماعی هر شخص را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بررسی و شناسایی عوامل موثر در شکل گیری هویت اخلاقی  افراد از اهمیت و نقش بسزایی برخوردار است. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف «نقش خودآگاهی هیجانی در شکل گیری هویت اخلاقی با اثر میانجی انگیزه درونی» انجام گرفت.
روش: مطالعه حاضر از  نظر ماهیت توصیفی- همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پایه یازدهم منطقه یک شهر زنجان به تعداد 5600 نفر در سال تحصیلی 1403-1402 بود. از میان آنها، براساس جدول مورگان و به شیوه نمونه‌گیری در دسترس تعداد 350 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش جهت جمع‌آوری داده‌ها شامل خودآگاهی هیجانی گرنت و همکاران (2002)، مقیاس انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992) و مقیاس اهمیت برای خویشتن هویت اخلاقی آکویینو و رید (2002) بود. سپس داده­ها به شیوه مدل­یابی معادلات ساختاری و با کمک نرم­افزارهای SPSS و لیزرل مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که خودآگاهی هیجانی بر هر دو متغیر هویت اخلاقی و انگیزه درونی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین انگیزه درونی در شکل‌گیری هویت اخلاقی اثر مثبت و معناداری دارد. در نهایت متغیر انگیزه درونی توانسته است در رابطه بین خودآگاهی هیجانی و هویت اخلاقی نقش میانجی ایفا کند و اثر غیرمستقیم دارد.
نتیجه‌گیری: در نتیجه خودآگاهی هیجانی و انگیزه درونی در شکل‌گیری هویت اخلاقی دانش‌آموزان نقش بسزایی دارند و از همین سو اجرای کارگاه هایی با ماهیت آموزشی و تربیتی برای افزایش خودآگاهی هیجانی دانش‌آموزان و انگیزه درونی لازم برای داشتن هویت منسجم و یکپارچه در مدارس ضروری به نظر می‌رسد.

 
واژه‌های کلیدی: انگیزه درونی، خودآگاهی هیجانی، دانش‌آموزان، هویت، هویت اخلاقی
متن کامل [PDF 1144 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/6/4 | پذیرش: 1403/8/6 | انتشار: 1404/8/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zaeri Behroz M, Mahmoudi Mashaii M, Rostami Matak3 S, Sadeghzadeh M. The Role of Emotional Self-Awareness in the Formation of Moral Identity with the Mediating Effect of Intrinsic Motivation. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (3) :101-109
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3314-fa.html

زائری بهروز محمدرضا، محمودی مشایی مهسا، رستمی ماتک شقایق، صادق زاده مینا. نقش خودآگاهی هیجانی در شکل گیری هویت اخلاقی با اثر میانجی انگیزه درونی. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (3) :101-109

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3314-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 3 - ( 8-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.19 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4725