[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 20، شماره 3 - ( 8-1404 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 140-131 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل رابطه خودشناسی انسجامی با رویش اخلاق تحصیلی با نقش واسطه‌ای امید به تحصیل
میلاد آقائی1 ، زهره ذوالقدری2 ، سیده طیبه افتخاری3 ، عباس نجفی‌پور تابستانق4
1- دانش آموختۀکارشناسی ارشد، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران
2- دانش آموختۀکارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
3- دانش آموختۀکارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران
4- دانش آموختۀکارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران ، abbasnajafipour@znu.ac.ir
چکیده:   (4 مشاهده)
زمینه: یکی از مفاهیمی که الگوهای رفتار ارتباطی افراد را در قبال خویشتن و دیگران تنظیم و سهم قابل توجهی در جهت‌دهی رفتار آنها ایفا می‌کند، اخلاق است و یکی از عرصه‌هایی که اخلاق و ارزش‌هایش در آن از اهمیت بسزایی برخوردار است، عرصه تحصیل علم و دانش است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه خودشناسی انسجامی و رویش اخلاق تحصیلی با نقش واسطه‌ای امید به تحصیل صورت گرفت.
روش: مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان میانه در سال تحصیلی 1402-1403 به تعداد 2966 نفر بود. از بین آنها، براساس جدول مورگان و به شیوه نمونه‌گیری در دسترس تعداد 340 نفر انتخاب و وارد پژوهش شدند. ابزارهای پژوهش جهت گردآوری داده‌ها شامل خودشناسی انسجامی قربانی و همکاران (2008)، اخلاق تحصیلی گل‌پرور (1389) و امید به تحصیل خرمائی و کمری (1396) بود. سپس تحلیل داده­ها به شیوه مدل­یابی معادلات ساختاری و با کمک نرم­افزارهای SPSS و لیزرل انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که خودشناسی انسجامی با هر دو متغیر اخلاق تحصیلی و امید به تحصیل ارتباط مثبت معنادار دارد. همچنین بین امید به تحصیل و اخلاق تحصیلی رابطه مثبت معنادار یافت شد (01/0>p). در نهایت متغیر امید به تحصیل توانسته است نقش میانجی را در رابطه بین خودشناسی انسجامی با اخلاق تحصیلی ایفا کند.
نتیجه‌گیری: جهت رویش اخلاق تحصیلی در مدارس باید به خودشناسی انسجامی و امید به تحصیل دانش آموزان توجه ویژه‌ای کرد و کارگاه‌های متناسب با آن صورت گیرد.

 
واژه‌های کلیدی: اخلاق تحصیلی، امید به تحصیل، خودشناسی انسجامی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 1065 kb]   (5 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/5/6 | پذیرش: 1403/7/1 | انتشار: 1404/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aghaei M, zolgadri Z, eftekhari S T, najafipour tabestanagh A. Analyzing the Relationship between Cohesive Self-Knowledge and the Development of Academic Ethics with the Mediating Role of Hope for Education. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (3) :131-140
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3300-fa.html

آقائی میلاد، ذوالقدری زهره، افتخاری سیده طیبه، نجفی‌پور تابستانق عباس. تحلیل رابطه خودشناسی انسجامی با رویش اخلاق تحصیلی با نقش واسطه‌ای امید به تحصیل. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (3) :131-140

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3300-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 3 - ( 8-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4725