1- دانش آموختۀکارشناسی ارشد، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران 2- دانش آموختۀکارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران 3- دانش آموختۀکارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران 4- دانش آموختۀکارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران ، abbasnajafipour@znu.ac.ir
چکیده: (4 مشاهده)
زمینه: یکی از مفاهیمی که الگوهای رفتار ارتباطی افراد را در قبال خویشتن و دیگران تنظیم و سهم قابل توجهی در جهتدهی رفتار آنها ایفا میکند، اخلاق است و یکی از عرصههایی که اخلاق و ارزشهایش در آن از اهمیت بسزایی برخوردار است، عرصه تحصیل علم و دانش است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه خودشناسی انسجامی و رویش اخلاق تحصیلی با نقش واسطهای امید به تحصیل صورت گرفت. روش: مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان میانه در سال تحصیلی 1402-1403 به تعداد 2966 نفر بود. از بین آنها، براساس جدول مورگان و به شیوه نمونهگیری در دسترس تعداد 340 نفر انتخاب و وارد پژوهش شدند. ابزارهای پژوهش جهت گردآوری دادهها شامل خودشناسی انسجامی قربانی و همکاران (2008)، اخلاق تحصیلی گلپرور (1389) و امید به تحصیل خرمائی و کمری (1396) بود. سپس تحلیل دادههابه شیوه مدلیابی معادلات ساختاری و باکمک نرمافزارهایSPSS ولیزرلانجام گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که خودشناسی انسجامی با هر دو متغیر اخلاق تحصیلی و امید به تحصیل ارتباط مثبت معنادار دارد. همچنین بین امید به تحصیل و اخلاق تحصیلی رابطه مثبت معنادار یافت شد (01/0>p). در نهایت متغیر امید به تحصیل توانسته است نقش میانجی را در رابطه بین خودشناسی انسجامی با اخلاق تحصیلی ایفا کند. نتیجهگیری: جهت رویش اخلاق تحصیلی در مدارس باید به خودشناسی انسجامی و امید به تحصیل دانش آموزان توجه ویژهای کرد و کارگاههای متناسب با آن صورت گیرد.
aghaei M, zolgadri Z, eftekhari S T, najafipour tabestanagh A. Analyzing the Relationship between Cohesive Self-Knowledge and the Development of Academic Ethics with the Mediating Role of Hope for Education. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (3) :131-140 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3300-fa.html
آقائی میلاد، ذوالقدری زهره، افتخاری سیده طیبه، نجفیپور تابستانق عباس. تحلیل رابطه خودشناسی انسجامی با رویش اخلاق تحصیلی با نقش واسطهای امید به تحصیل. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (3) :131-140