[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 20، شماره 3 - ( 8-1404 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 118-110 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی کسب و کار اخلاقی در استارت اپ های ناب
اکبر زاهدیان نژاد1 ، ماشالله ولیخانی2 ، علیرضا شیروانی3
1- دانشجوی دکتری کارآفرینی گرایش بین الملل، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد دهاقان، اصفهان، ایران
2- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان، اصفهان، ایران ، mashallahvalikhani@gmail.com
3- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان، اصفهان، ایران
چکیده:   (7 مشاهده)
زمینه: با پیروی از اصول اخلاقی در کسب و کار استارت­آپ­ها می­توانند در ذینفعان خود حس اعتماد را برانگیزند. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی کسب و کار اخلاقی در استارت­آپ­های ناب شکل گرفت.
روش: پژوهش حاضر کاربردی، ترکیبی-اکتشافی بود. بخش کیفی بر مبنای تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و خبرگان صنعتی شامل مدیران یا سرپرستان استارت­آپ­های ناب بود. با نمونه­ گیری گلوله برفی 14 نفر انتخاب و مورد مصاحبه نیمه­ ساختاریافته قرار گرفتند. در بخش کمی، روش توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل بنیانگذاران، مدیران اجرایی و ارشد و سرپرستان استارت­آپ­های فعال با رویکرد ناب بود با شیوه نمونه­ گیری در دسترس 152 نفر را به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه پژوهشگر ساخته یود. در نهایت داده­ه ای بدست آمده با استفاده از نرم‌افزار­های آماری SPSS و SmartPLS 3 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ­ها: در بخش کیفی نتایج حاکی از اثر گذاری 19 مولفه بر کسب و کار اخلاقی در استارت­آپ­های ناب بود که در 6 گروه اصلی طبقه­ بندی و با ترسیم روابط میان انها الگوی مفهومی شکل گرفت. در بخش کمی، با عنایت به مقادیر آماره t که بزرگتر از 96/1 (در سطح اطمینان 95 درصد) است تمامی مسیرها بین متغیرهای پژوهش مورد تایید و همچنین در سطح اطمینان 95 درصد معنی دارند.
نتیجه­ گیری: توجه به اصول اخلاق کسب و کار شامل پاسخگویی، انطباق پذیری، پایداری، راهبری و هدایت نوآوری، درستکاری و احترام به استارتاپ اجازه می دهد با جذب اعتماد ذینفعان در بازار رقابتی امروز به عنوان رقیبی سرسخت برای سایر رقبا باقی بماند.

 
واژه‌های کلیدی: کسب و کار، اخلاق کسب و کار، استارتاپ های ناب
متن کامل [PDF 1354 kb]   (7 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/7 | پذیرش: 1403/5/10 | انتشار: 1404/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zahediannezhad A, Valikhani M, Shirvani A. Ethical Business Model in Lean Startups. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (3) :110-118
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3286-fa.html

زاهدیان نژاد اکبر، ولیخانی ماشالله، شیروانی علیرضا. الگوی کسب و کار اخلاقی در استارت اپ های ناب. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (3) :110-118

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3286-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 3 - ( 8-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4725