1- دانشجوی دکتری کارآفرینی گرایش بین الملل، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد دهاقان، اصفهان، ایران 2- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان، اصفهان، ایران ، mashallahvalikhani@gmail.com 3- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان، اصفهان، ایران
چکیده: (7 مشاهده)
زمینه: با پیروی از اصول اخلاقی در کسب و کار استارتآپها میتوانند در ذینفعان خود حس اعتماد را برانگیزند. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی کسب و کار اخلاقی در استارتآپهای ناب شکل گرفت. روش: پژوهش حاضر کاربردی، ترکیبی-اکتشافی بود. بخش کیفی بر مبنای تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و خبرگان صنعتی شامل مدیران یا سرپرستان استارتآپهای ناب بود. با نمونه گیری گلوله برفی 14 نفر انتخاب و مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. در بخش کمی، روش توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل بنیانگذاران، مدیران اجرایی و ارشد و سرپرستان استارتآپهای فعال با رویکرد ناب بود با شیوه نمونه گیری در دسترس 152 نفر را به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه پژوهشگر ساخته یود. در نهایت دادهه ای بدست آمده با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSSو SmartPLS 3 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: در بخش کیفی نتایج حاکی از اثر گذاری 19 مولفه بر کسب و کار اخلاقی در استارتآپهای ناب بود که در 6 گروه اصلی طبقه بندی و با ترسیم روابط میان انها الگوی مفهومی شکل گرفت. در بخش کمی، با عنایت به مقادیر آماره t که بزرگتر از 96/1 (در سطح اطمینان 95 درصد) است تمامی مسیرها بین متغیرهای پژوهش مورد تایید و همچنین در سطح اطمینان 95 درصد معنی دارند. نتیجه گیری: توجه به اصول اخلاق کسب و کار شامل پاسخگویی، انطباق پذیری، پایداری، راهبری و هدایت نوآوری، درستکاری و احترام به استارتاپ اجازه می دهد با جذب اعتماد ذینفعان در بازار رقابتی امروز به عنوان رقیبی سرسخت برای سایر رقبا باقی بماند.
Zahediannezhad A, Valikhani M, Shirvani A. Ethical Business Model in Lean Startups. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (3) :110-118 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3286-fa.html
زاهدیان نژاد اکبر، ولیخانی ماشالله، شیروانی علیرضا. الگوی کسب و کار اخلاقی در استارت اپ های ناب. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (3) :110-118