1- دانشجوی دکتری، گروه حقوق واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران . 2- گروه حقوق، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، ghassanpour614@gmail.com 3- گروه حقوق، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (40 مشاهده)
زمینه: پایش عقول ده گانه، از قدیم الایام در آراء فلسفه بوده است. نظریه عقول ابن سینا و ارتباط علت اولی با عالم ماده بر دو مبنای اصلی عالم عقول و افلاک پایه ریزی شده است و سه مسئله آفرینش، علم و اخلاق در نظریه مذکور از بالاترین اهمیت ها برخوردار است زیرا در رابطه با ارتباط الهیات و طبیعیات که دو مبحث از مباحث اصلی فلسفه است بحث می کند. در این پژوهش محقق در پی پاسخگویی به این پرسش است کهآیا نظریه عقول ده گانه ابن سینا می تواند کیفیت پیدایش عالم از مبدأ تا عالم ماده را در سه مسئله آفرینش، علم و اخلاق به درستی تشریح کند؟ نتیجه گیری: نظام عقلی ابن سینا، یک نظام فلسفی است و با آن ابن سینا مسئله آغاز آفرینش و صدور تا عالم مادون قمر را تبیین می کند. ابن سینا با قائل شدن سه ساحت و حیث در هر یک از عقول ده گانه، می کوشد تا مسئله کثرت عالم را توجیه نماید. ابن سینا علم الهی را علت ایجاد فرشته و علم فرشته را علت ایجادی موجودات مادون خود می داند. او همچنین باور دارد کمال عقل عملی که مقدمه ای برای کمال عقل نظری و اتصال به عقل فعال است منجر به دستیابی به سعادت و کمال نفس که غایت اخلاق است می گردد.
Esfandiar N, Hasanpour G, Safehian M. Reviewing and Criticizing Ibn Sina's Ten Thoughts on the Three Issues of Creation, Science and Ethics. Ethics in Science and Technology 2025; 19 (4) :67-74 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3030-fa.html
اسفندیار نورعلی، حسن پور قاسم، صافحیان محمد. بررسی و نقد عقول ده گانه ابن سینا در سه مسئله آفرینش، علم و اخلاق. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (4) :67-74