نقش اخلاق در مدیریت دانش پویا در سازمانهای دولتی ایران
|
سیمین به جنت1، عادل صلواتی2، محمدرضا جابر انصاری3، امید مهدیه4 |
1- 1. دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران 2- 2. گروه مدیریت، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. 3- 3. گروه مدیریت، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران. 4- 4. گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران. |
|
چکیده: (493 مشاهده) |
زمینه: اخلاق موضوعی مهم در علم است و برای دستیابی به شکوفایی علمی، پیشرفتصنعتی و رفاهاجتماعی توجه به این امر از اهمیت بالایی برخوردار است. این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل مدیریت دانش پویا در سازمانهایدولتی با توجه به نقش اخلاق در این زمینه به انجام رسید.
روش: این پژوهش کاربردی، اکتشافی و دارای رویکردی آمیخته بود. در فاز کیفیتحقیق، جامعه شامل اساتیددانشگاهی، مدیران ارشد سازمانصنعت، معدن و تجارت(صمت) استان زنجان بود که با استفاده از روش نمونهگیرینظری، 11 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی جمعآوری دادهها مصاحبههای عمیق و غیرساختاریافته بود. دادههای حاصل از مصاحبه بر اساس روش تحلیل تم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و در این فرایند از نرمافزار اطلس.تی.آی استفاده شد. در فازکمّی جامعه شامل مدیران و کارکنان سازمان صمت بود و از میان آنها، 217 نفر بر اساس روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه بسته و محققساز بود و جهت انجام تجزیه و تحلیل از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزارهای SPSS و لیزرل استفاده شد
یافته ها: مدل تحقیق شامل پانزده تم فرعی بود که در قالب پنج تم اصلی(شامل: اهرمهای اخلاقی مدیریت دانش پویا، زمینهسازهای درون سازمانی مدیریت دانش پویا، اهرمهای اجرایی مدیریت دانش پویا، زمینهسازهای برونسازمانی مدیریت دانش پویا، و پیامدهای مورد انتظار مدیریتدانش پویا) دستهبندی شدند و نتایج حاکی از برازش آن بود.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق منجر به طراحی مدل مدیریت دانش پویا در سازمانهایدولتی شد و روابط فرضی مدل در یک جامعه وسیع مورد آزمون و تأیید قرار گرفتند. |
شمارهی مقاله: 4 |
واژههای کلیدی: اخلاق، مدیریت دانش پویا، سازمانهای دولتی |
|
متن کامل [PDF 874 kb]
(248 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/30 | پذیرش: 1401/11/8 | انتشار: 1402/5/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|